”Fungerar inte bron är det risk för utflyttning”
– Jag körde tidigare i dag för att hinna före köerna men lyckades inte. Farten pendlar från 30 kilometer i timmen till 15 kilometer eller totalstopp när någon blir rädd för vägarbetarna i gula västar, säger kommunstyrelsens ordförande i Mörbylånga Henrik Yngvesson (M).
– Tur att jag har headset så jag kan prata i mobilen, säger han.
Klockan är 15.20 och han har just passerat Svinö där vägen blir enfilig, efter Trafikverkets ändring.
– Vi för en ständig dialog med Trafikverket, som försöker lägga ombyggnader utanför sommaren eller stora trafikhelger. Det viktigaste för oss är att Trafikverket inte stänger bron helt och att det blir flaggvakter och sånt, säger Henrik Yngvesson.
De tillhör olika partier men en sak förenar Mörbylångas Henrik Yngvesson (M) och Kalmar Johan Persson (S): Det behövs en ny Ölandsbro på sikt.
– Det börjar bli kapacitetsbrist på Ölandsbron, inget snack om saken, men leveranstiden är lång för en ny bro och det löser inte dagens bekymmer. Nu är det broarbeten och det gäller för alla bilförare att se till att blixtlåsprincipen fungerar och att man inte kör för långsamt, säger han.
Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande i Kalmar, anser också att det är hög tid att börja utreda förutsättningarna för en ny bro.
– Jag har sagt det i kommunfullmäktige tidigare: Vi behöver börja analysera en ny bro eftersom det blivit mycket mer trafik. Det är inte så stora skillnader i trafikvolym mellan Öresundsbron och Ölandsbron, säger Johan Persson som också tar plats som ledamot i Trafikverkets styrelse.
– Trafikverkets roll är att genomföra den fastställda trafikplan som regering och riksdag beslutat, där finns ingen ny Ölandsbro med i dag. Men när jag sätter mig på kommunfullmäktigestol vill jag börja göra analyser av en ny bro. Trafikverket gör stora investeringar i bron och har sagt att den ska håla till 2070, men det tror jag inte är hållbart.
Henrik Yngvesson har även diskuterat med Kalmar länstrafik om det ska sättas in speciella pendlingsbussar vid respektive brofäste som hämtar och lämnar med lite snabbare turer i samband med aktuell renovering.
– Men det går redan busstrafik var 20:e minut mellan Kalmar och Färjestaden och det borde vara tillräckligt i sig. Många behöver bilen, för att kunna hämta och lämna på förskolan, handla innan de kör hem eller för att man inte bor nära en busshållplats, säger han.