Annons

Efter jätteköerna: Så ändrar Trafikverket

Timslånga köer över Ölandsbron chockade många pendlare. Efter tisdagens möte väljer Trafikverket att ändra på trafikupplägget vid brorenoveringen.
Kalmar • Publicerad 21 augusti 2018

– Vi tar till oss kritiken och vill göra det så smidigt som möjligt för pendlarna, säger Johan Wesley, Trafikverkets projektledare för renoveringen efter förmiddagens möte.

Ändringen innebär att Trafikverket gör vägen enfilig redan på Svinö. Omkörningsfilen stängs av en kilometer tidigare än under måndagen. Då är trafiken redan inne i rätt fil en kilometer innan själva ombyggnadsarbetet, vilket ska ge ett jämnare flöde.

Annons

– V tar bort chikanen uppe på bron som gjorde att det blev en sväng. I går var det många som uppfattade den som en mur. Detta i kombination med tunga fordon gjorde att medelhastigheten bara blev 15 kilometer i timmen förbi arbetet, säger han.

– Vi hjälper trafiken på traven och flyttar blixtlåset då filerna går ihop till fastlandet på Svinö och Jutnabbevägen – en kilometer tidigare än i går då filerna gick ihop vid själva arbetet. Då behöver bilförarna inte tänka på bron och arbetarna när de ska byta fil.

Tvärstopp överallt. Så beskriver en av alla pendlare läget i rusningstrafiken från Kalmar på måndagskvällen. Att renoveringsarbetena av Ölandsbron skulle orsaka köer var känt – men inte att det skulle vara köer i flera timmar.

Trafikverkets mätningar visar att det var ungefär samma trafikmängder som vanligt, men medelhastigheten var långt under det planerade - 15 kilometer i timmen.

– Avstånden var också långa mellan bilarna.

Johan Wesley har fått uppgifter att köerna började vid 16-tiden och höll i sig till 19.30-tiden då det började släppa, och att det innebar att vissa satt i kö 1-1,5 timme.

Trafikverket efterlyser bättre flyt i trafiken från bilförarna.

– Kör alla i båda filerna fram till att vägarna går ihop till en fil vid byggplatsen och blixtlåsskylten flyter trafiken bättre. När vi kollade i går såg vi att det blev blixtlås på flera ställen på bron vilket stoppar upp trafiken. Man ska utnyttja bägge filerna så långt det går, säger Johan Wesley.

En annan orsak var att hastigheten var för låg, den är satt till 70 kilometer i timmen förbi byggarbetet just för att minska risken för köer.

– Förarna behöver inte gå ner till 15 kilometer i timmen som jag vet att det var i går. Det är inte tillräcklig fart för den som passerar bygget. Vägarbetarna är skyddade av räcke och medvetna om att de arbetar mitt i trafiken, säger han.

Trafikverkets projektledare för ombyggnaden av Ölandsbron. Johan Wesley. Arkivbild från när glidlagren under Ölandsbron byttes ut.Foto: Mats Holmertz
Annons

Underhållsarbeten pågår på två av fyra filer på bron. Det är inte aktuellt att minska renoveringarna till en av tre filer.

– Det finns ingen asfalt kvar på mittfilerna, den är bortfräst efter måndagens arbete, säger Johan Wesley.

Efter en paus över sommaren återupptogs underhållet den 20 augusti och pågår fram till 22 september, före skördefesten. Det handlar om att förbättra broisolering och beläggning. Hastigheten är 70 kilometer i timmen. Det är körförbud för långsamtgående fordon klockan 6-9 och klockan 15-18 på dagarna.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons