TT-Inrikes

Påhittiga affärsnamn lockar till leenden

TT-Inrikes

Förr hette det "Monikas salong". Men nu är det vanligt att frisersalongen har namn som "Saxée", "Hair é Vi" eller "På Håret". - Kreativa namn ger en möjlighet att presentera sig på ett mer personligt sätt, säger Ann-Kathrin Mehrens, doktorand i lingvistik vid universitetet i Greifswald, i Tyskland.(TT)

Artikeln publicerades 23 september 2017.

Ann-Kathrin Mehrens forskar om språket i stadsmiljön. Hon har vandrat runt i storstäder och tittat på skyltar med företagsnamn, också i Sverige. Många namn är vitsiga och kombinerar svenska ordlekar och engelska ord för att skapa roliga namn. I frisörsbranschen frodas de vitsiga namnen, eller ideofiers som det kallas i hennes språkforskning.

– Nu är det omkring en tredjedel som har den här formen av kreativa namn, säger Ann-Kathrin Mehrens.

– Namnen används för att fokusera på en viss målgrupp, ge intryck av att vara trendiga och för att man ska sticka ut.

Engelskan ett symbolspråk

Ett exempel är salongen "Hairlek" i Göteborg. Den kombinerar det engelska ordet för hår (hair) med det svenska för lek och ger en indikation på att men vågar vara lekfull i friserandet. Samtidigt kan namnet associera till det svenska ordet kärlek.

– Engelskan blir som ett symbolspråk. Det är inte informationen man vill förmedla utan man vill låta mer spännande och roliga.

"Sax & Fön" kan på ytan se beskrivande ut, men kanske går associationen till att frissan släppa loss i friserandet likt en saxofonist.

Listan kan göras lång: "Hår och Häpna" vrider på ett svenskt uttryck och "Agaton Sax" syftar på den gamla barnbokshjälten med sin datamaskin tänkande August. Använder man bara ett enda språk associerar namnet ofta till verktyg eller facktermer, som sax, hår, klipp och fön.

Tatuerare och kaféer

Ideofiers finns också i andra branscher. Naturligt dyker de upp hos salonger för skönhets- och nagelvård och tatuerare, men även på blomsterhandlar, kaféer och restauranger. Däremot finns det andra branscher där den seriösa tonen fortfarande regerar. Man kan knappast tänka sig advokatfirman Lage Vrängare eller mataffären Livsviktigt.

– Advokater vill presentera sig på ett annat sätt. De vill vara seriösa, kanske använder de därför mer traditionella namn, säger Ann-Kathrin Mehrens.

De påhittiga namnen började dyka upp i Sverige på 1980-talet. Möjligen har trenden redan vänt.

– Om jag gör samma undersökning om tio år kanske vi är tillbaka vid de traditionella namnen.

TT: Vad är din personliga favorit?

– Det är svårt, men jag älskar "Jack, the Clipper" i London.