TT-Feature

Ferrante-regissören: Tvekade inte en sekund

TT-Feature Artikeln publicerades

Med fler än 400 000 böcker sålda enbart i Sverige - och fler än sex miljoner internationellt - är Elena Ferrantes så kallade Neapelkvartett en av den moderna litteraturens största succéer. Och nu kommer TV-serien.(TT)

Senare i höst, med start troligen i november, kommer HBO att visa de åtta avsnitt som baseras på bok nummer ett, "Min fantastiska väninna".

– Naturligtvis har jag varit tvungen att ändra, stryka och klumpa ihop. Jag hoppas att de som har läst böckerna kan se min serie utan att göra jämförelser, säger regissören Saverio Costanzo.

– Boken var för mig en kompass, en guide.

Totalt kommer det att bli 32 TV-avsnitt på ungefär en timme var. Varje bok ("Min fantastiska väninna", "Hennes nya namn", "Den som stannar, den som går" och "Det förlorade barnet") får åtta avsnitt.

Tiger om pseudonym

Costanzo har skrivit manusen och regisserar samtliga avsnitt.

– Att jag över huvud taget sitter här beror på att Elena Ferrante rekommenderade mig som regissör. När jag fick erbjudandet tvekade jag inte en sekund. Elena och jag hade en envis beslutsamhet om att söka efter sanningen, säger han.

Elena Ferrante är en pseudonym och det är osäkert vem som döljer sig bakom den, även om det finns många teorier. Costanzo säger:

– Jag kan inte säga vem hon är, men vi har jobbat väldigt nära varandra, varje dag. Hon var en övervakare när det gällde att överföra boken till film. Hon gav förslag om vad som kunde göras, utan att jag behövde försöka försvara vad vi gjorde med innehållet.

"Lätt att hitta karaktärerna"

Någon på den packade presskonferensen frågar om Costanzo har någon teori om varför böckerna har blivit så populära världen över. Han skakar på huvudet.

– Jag tror inte ens att jag har förmågan att kunna analysera det. Det finns så väldigt mycket i de här böckerna, inte minst frågan om vänskap. Jag tror att framgången inte minst bottnar i känslorna, och jag frågar mig själv vad det är just i den här berättelsen som berör oss så oerhört, säger han.

– Den första boken handlar om någonting som gått förlorat. Numera är det svårt att hitta en lärare som är så passionerad att hon genom denna passion kan ändra två små flickors liv. Det är en berättelse om betydelsen av utbildning, och på många sätt är det en väldigt politisk berättelse.

Saverio Costanzo säger att Ferrante i böckerna beskriver allting så detaljerat att det gjorde hans jobb lättare.

– Inte minst när det gällde skådespelarna. De karaktärerna var så noggrant beskrivna i böckerna att det var lätt att hitta dem, säger han.