Annons

Bokhandeln hoppas på vädergudarna

En snöstorm sabbade försäljningen under reastarten förra året. Nu håller den fysiska bokhandeln tummarna för vackert väder den 27 februari när årets bokrea inleds. Även i år satsar man på nya titlar och ett stort utbud av barn- och ungdomsböcker.(TT)
Publicerad 23 februari 2018

Harold Op het Veld, sortiments- och logistikchef på Akademibokhandeln, minns förra årets reapremiär med viss fasa. Just den dagen spelade vädergudarna bokhandlarna ett spratt och ställde till med ett våldsamt snöväder - vilket fick kunderna att stanna hemma i stället för att handla reaböcker.

””

Ny statistik från Förläggareföreningen visar att försäljningen under bokrean 2017 minskade med 1,9 procent, eller sex miljoner kronor. Men Harold Op het Veld beskriver rean som fortsatt mycket viktig för bokhandeln - framför allt ute i butik.

””
Annons

Nobelpristagare reas ut

Bland årets förväntade storsäljare i handeln finns Augustpristagaren Johannes Anyurus roman "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", flera titlar av Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro och Thomas Erikssons succéböcker "Omgiven av idioter" och "Omgiven av psykopater". Den sistnämnda saluför nätjätten Adlibris exklusivt - ett grepp som har blivit allt viktigare för aktörerna på marknaden.

””

Trots att nätbokhandeln ökade sin försäljning på förra årets bokrea med drygt åtta procent är rean inte riktigt lika avgörande för företag som Adlibris och Bokus.

””
””

En miljon böcker

Där nätbokhandeln satsar på många titlar - Adlibris rear ut över 4 000 titlar och Bokus omkring 5 000 - har den fysiska bokhandeln generellt färre titlar, men större volymer. Akademibokhandeln säljer 850 olika titlar, men antalet böcker som reas ut är över en miljon exemplar.

Under förra årets bokrea var det dagligvaruhandelns försäljning som minskade mest, med hela 14 procent. Charlotta Svarfvar, sortiments- och inköpschef på ICA Sverige (som inte har tappat lika mycket som resten av dagligvaruhandeln), menar att en viktig anledning är det digitala skiftet. Kunderna köper mer e-böcker och abonnerar på olika strömningstjänster i stället för att läsa fysiska böcker. ICA:s nya strategi är att sälja mer böcker på e-handelskanalen ICA Hemma - och man jobbar också hårt för att identifiera vilka fysiska böcker som fortfarande är attraktiva.

””

ICA är inte ensamma om att satsa på barn och ungdomar under rean. I Akademibokhandelns sortiment är 230 av de 850 reatitlarna barn- och ungdomsböcker.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons