TT-Ekonomi

Så ska Ikea charma indiska medelklassen

TT-Ekonomi Artikeln publicerades
2 bilder

Lägre priser och professionell skruvhjälp på plats. Billybokhyllor och biryani. När Ikea öppnar sitt första varuhus i Indien - efter många om och men - har konceptet anpassats för att truga landets växande medelklass.(TT)

Det blågula varuhuset i Hyderabad, Indiens fjärde största stad som ligger centralt i landet, är drygt 37 000 kvadratmeter stort och öppnar på torsdagen.

Ikea har försökt ta sig in på den indiska marknaden i över 10 års tid. Inför det första klivet har företaget skruvat på sin profil.

– Vi lovar att erbjuda bra kvalitet till överkomliga priser och försöka expandera snabbt och nå andra delar av landet med flera affärer, säger Ikea Groups koncernchef Jesper Brodin till AFP.

Gör-det-inte-själv

Ikea uppfattar att indier inte lockas av företagets gör-det-själv-princip och ogärna bygger sina egna möbler. Till Hyderabadvaruhuset har man därför anställt över 150 montörer som ska leverera färdigskruvade varor till kunderna. Företaget har också inlett ett samarbete med ett nätbaserat företag som kopplar samman kunder med hantverkare.

De största kontrasterna syns på matmenyn. Restaurangen med över 1 000 sittplatser är Ikeas största hittills och "möjligen den största i Indien". Men köttbullarna som säljs är av kyckling eller grönsaker, då många indier inte äter nötkött av religiösa skäl. Den lokala specialiteten biryani, en risrätt, serveras för ungefär 13 kronor skålen.

– Vi har ändrat en hel del för Indien. Vi har två utbud. Ett är det unika svenska utbudet och ett är det lokala utbudet, säger Ikeas matchef Henrik Österström till AFP.

Köpgladare medelklass

Ikea hoppas att varuhuset i Hyderabad ska få sju miljoner kunder om året. Indiens andel av världens medelklasskonsumtion väntas bli nästan dubbelt så stor under 2020-talet, rapporterar Bloomberg utifrån siffror från tankesmedjan Brookings institution.

Den indiska marknaden för möbler och dekoration växer också i rasande fart, i takt med medelinkomsten.

Fattigdomen är dock fortsatt utbredd och många produkter ur standardutbudet säljs för lägre priser i Indien än i övriga världen.

Inför öppningen har Ikea skickat anställda på studiebesök i indiska hem, för att kartlägga behoven, rapporterar New York Times. Därför erbjuder man till exempel fler hopfällbara stolar - då man noterat att många indier får regelbundna besök av många släktingar.

På köksavdelningen i det nya varuhuset hittar kunderna plåtburkar för kryddor och grytor anpassade för det indiska köket. På mattavdelningen finns "äkta indiska" mattor med unika mönster.

"Beredda ta risker"

Indiens regering uppmanar invånarna att "köpa indiskt" och reglerar utländska investeringar genom krav på att minst 30 procent av varor ska komma från inhemska leverantörer. Ikea räknar med att möta de kraven inom fem års tid.

På marknader där Ikea redan är etablerat har tillväxten stannat av. Satsningen på Indien är värd motsvarande drygt 13,4 miljarder kronor.

– Vi vet att vi kliver in djärvt i en lågpriszon, säger koncernchefen Jesper Brodin, enligt Bloomberg.

– Vi är beredda att ta lite risker i Indien.

Nästa steg är att öppna ett Ikea-varuhus i Bombay 2019 och sedan i Bangalore och Delhi. Målet är att ha öppnat 25 varuhus i Indien före år 2025.