Annons

Fåtal konsumentärenden från Torsås

Konsument Ljungby hade endast 23 ärenden att behandla från invånare i Torsås kommun under 2017.
Torsås • Publicerad 21 februari 2018

I den nya konsumentorganisationen med Ljungby som säte finns tre rådgivare som arbetar med direktrådgivning och förebyggande arbete i medlemskommunerna.

Torsås avtal innebär att man har 8,5 procent av en heltidstjänst, vilket blir 3,4 timmar i veckan.

Annons

Enligt avtalet erbjuds förutom sex timmars telefonrådgivning och kontaktmöjligheter via e-post och sociala medier, även två heldagar på plats i Torsås. I höstas genomfördes en sådan dag på biblioteket där chans gav att personligen få träffa konsumentrådgivarna.

Av de 23 ärenden som invånare i Torsås kommun var upphov till 2017, klarades 19 av per telefon och fyra med e-post.

Konsumentrådgivare Jessika Nilsson presenterar statistik för Torsås 2017.
Konsumentrådgivare Jessika Nilsson presenterar statistik för Torsås 2017.Foto: Johannes Turstam

Flest klagomål i konsumentärendena gäller begagnade bilar, följt av datorer, telefoner och möbler. När det gäller tjänster handlar det mest om hantverkstjänster och mobiltelefoni, uppger rådgivarna Maria Johansson, Josefin Granrot och Jessika Nilsson i verksamhetsberättelsen för fjolåret.

När det gäller företag som har problem med andra företag eller privatpersoner som handlat av andra privatpersoner gäller inte konsumentlagarna.

Leif PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons