Fåtal konsumentärenden från Torsås
I den nya konsumentorganisationen med Ljungby som säte finns tre rådgivare som arbetar med direktrådgivning och förebyggande arbete i medlemskommunerna.
Torsås avtal innebär att man har 8,5 procent av en heltidstjänst, vilket blir 3,4 timmar i veckan.
Enligt avtalet erbjuds förutom sex timmars telefonrådgivning och kontaktmöjligheter via e-post och sociala medier, även två heldagar på plats i Torsås. I höstas genomfördes en sådan dag på biblioteket där chans gav att personligen få träffa konsumentrådgivarna.
Av de 23 ärenden som invånare i Torsås kommun var upphov till 2017, klarades 19 av per telefon och fyra med e-post.
Flest klagomål i konsumentärendena gäller begagnade bilar, följt av datorer, telefoner och möbler. När det gäller tjänster handlar det mest om hantverkstjänster och mobiltelefoni, uppger rådgivarna Maria Johansson, Josefin Granrot och Jessika Nilsson i verksamhetsberättelsen för fjolåret.
När det gäller företag som har problem med andra företag eller privatpersoner som handlat av andra privatpersoner gäller inte konsumentlagarna.