"Vi har halverat vår omsättning"
För en månad sedan slutade det ringa hos alla personer med Telias mobilabonnemang under en vecka på norra Öland. Detta sedan en telemast på ön brakat samman efter ett strömavbrott. I torsdags i förra veckan hände samma sak igen. Nu har alla med mobiltelefoner som är knutna till operatören varit utan täckning i sex dagar. Och på Böda Sand har campingen inte haft möjlighet att låta sina gäster betala med kort under samma period eftersom de trådlösa betalningsterminalerna är anslutna till samma leverantör. Anna Barkevall, vd för campingen, är rasande på Telia.
– Det här strömavbrottet påverkar oss på många sätt. Vi förlorar intäkter på att folk inte kan betala med kort samtidigt som de gäster som planerat att kombinera jobb och semester här har tvingats vända hemåt. Vi har halverat vår omsättning under de här perioderna.
Nu har campingen skickat en offert till en annan teleoperatör för att byta fortast möjligt.
– Vi har ringt Telia och mötts av ignorans och nonchalans, de har sagt att ärendet inte är prioriterat. Hade det här varit Stureplan hade felet på masten åtgärdats på en minut, det här är fullständigt oacceptabelt.
Telia har försökt åtgärda telemasten vid tre tillfällen utan att lyckas. Karin Nordlund, informationschef på Telia, tycker att det hela är olyckligt.
– Det har tagit lång tid för att vi inte kunnat se omfattningen av felet, men förhoppningsvis ska det fungera från och med i eftermiddag.
Det har gått sex dagar nu. Har ärendet varit lågprioriterat?
– Nej, givetvis inte. Det här gynnar varken oss eller våra kunder, vi ber om ursäkt för att det tagit så långt tid.
Böda sand har tillsammans med Lammet & Grisen och Ölands intresseförening startat ett namnuppror mot Telia. Men när Barometern ringer upp Lammet & Grisen för att få en kommentar låter det: ”Just nu kan du inte nå det önskade numret, var vänlig försök igen om en liten stund.”