Annons

Säljes: Tom PET-flaska 10 kronor, ingen pant

En läsare kom in på redaktionen med en upphittad tom pet-flaska av halvlitersmodell. På flaskan står det "Utan vatten" och att den som köpt flaskan bidrar till en bättre miljö och 30 liter dricksvatten där rent vatten saknas. Hur hänger det ihop?
Öland • Publicerad 28 juli 2008
"Om folk vill ha något att dricka ur så är det väl bättre med en sådan här flaska än en vanlig flaska köpt i sportaffär. Där går det inga bidrag till Unicef." Carl-Oskar Bohlin en av upphovsmakarna till Utan vatten, flaskan som stimulerar miljötänkandet och via intäkter bidrar till ett renare vatten där sådant inte finns.
"Om folk vill ha något att dricka ur så är det väl bättre med en sådan här flaska än en vanlig flaska köpt i sportaffär. Där går det inga bidrag till Unicef." Carl-Oskar Bohlin en av upphovsmakarna till Utan vatten, flaskan som stimulerar miljötänkandet och via intäkter bidrar till ett renare vatten där sådant inte finns.Foto: 

- Om vi svenskar skulle dricka kranvatten i stället för buteljerat vatten så minskar vi de tunga transporterna och koldioxidutsläppen med ungefär 34 000 ton per år, säger juridikstudenten Carl-Oskar Bohlin från Borlänge.

Tillsammans med Jonas Högberg kom han på idén att tillverka och sälja tomma flaskor till butiker, affärer, företag och andra som vill stödja idén, bland annat festivalen Öland Roots som köpte ett antal flaskor.

Annons

- Eftersom Sverige har ett av världens bästa dricksvatten så tänkte vi att om man kan köpa en flaska i affären och fylla den själv så är väl detta alternativ bättre. Det kräver bara fem procent i transportkostnad jämfört med vad det kostar att transportera en full vattenflaska.

Flaskan kostar 9,90 kronor, om man bortser från frakten, och av de pengarna går 1,25 kronor till Unicefs vattenreningsprojekt. En stor del är materialkostnad och den största delen av kostnaden går till återförsäljarna. Det går dock inte att panta flaskan.

- Det kostar så pass mycket att vara med i returpackssystemet, dels i årsavgift och dels i avgift per flaska, så vi hade fått betala mer pengar till dem än till Unicef och det kändes inte helt okej.

- Sen tror jag att den kund som köper vår flaska är mycket mer medveten än den som köper något annat märke. Det är inte tänkt att den ska pantas utan återanvändas.

Genom att göra ett medvetet val kan kunden använda sin konsumentmakt, ungefär på samma sätt som det går att välja ekologiska varor i affären menar Carl-Oskar Bohlin.

- Jag säger inget om dem som köper läsk eller cola för att det är gott. Men att köpa vatten på flaska är meningslöst. Vi sysslar inte med någon välgörenhet, vi konkurrerar med alla andra aktörer på marknaden. Då är det väl bättre att det går ett bidrag till Unicefs vattenreningsprojekt.

- Om vi lyckas med det här så tror jag att det kan generera långt mycket mer pengar än helt ideellt arbete, säger Carl-Oskar Bohlin.

Första flaskan såldes september 2007

Maskinen som etiketterar flaskorna har

www.utanvatten.se

http://www.facebook.com/group.php?gid=4753294770

Niklas Martinsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons