Nyheter

Planet träffade väggen av Kebnekaise

I dag bekräftades att vrakdelar från det försvunna Herculesplanet har hittats utspridda över ett större område, även uppe på toppen av Kebnekaise. Nu pågår ett intensivt sökande efter överlevande, men vädret har försämrats.

Nyheter
Foto:

Det är en mycket dyster bild som tonar fram enligt den norska överbefälhavaren Harald Sunde när han får frågan om chansen att någon överlevt kraschen.
- Dessvärre är det en mycket allvarlig olycka som inträffat. Planet har träffat västväggen av Kebnekaise och vrakdelar ligger i ett spritt område, säger Harald Sunde.
Vrakdelar har även konstaterats ligga uppe på toppen av Kebnekaise.
- Ett hundratal man söker nu efter överlevande i området där vrakdelarna hittats, sade Håkan Alsterlind, områdeschef på polisen, vid en presskonferens i Nikkaluokta vid tio-tiden.

Enligt polisen finns två bekräftade platser där vrakdelar hittats - öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Rabots glaciär och på Björlings glaciär. Ett tiotal poliser och lika många fjällräddare ingår i den personal som söker efter överlevande, tillsammans med militärer från det norska och svenska försvaret. Området kring Kebnekaise fjällstation har spärrats av och inga massmedier tillåts komma närmare än cirka en kilometer från stationen.

Fyra poliser från den så kallade DVI-enheten Umeå som bland annat har till uppgift att identifiera döda kroppar transporterades också till Kebnekaiseområdet från Nikkaluoukta på morgonen.
Området som genomsöks, på marken och från luften, sträcker sig från 1 500 metes höjd upp till cirka 2 000 meter.
- Det är ett massiv med en topp och det är på bägge sidor av massivet som vi söker, sade Håkan Alsterlind.
- Men det är svårjobbat, det har blåst och snöat ända till klockan fyra i natt, det är mycket snö som har drivit och det är stor lavinrisk där.

På förmiddagen försämrades vädret igen och kraftig blåst gjorde att fjällräddningsgruppen begärde evakuering.
Det var markpatruller som gjorde fyndet av vrakdelarna. Flygräddningstjänsten avslutar därmed sitt uppdrag och överlämnar ärendet till polismyndigheten i Norrbotten, som ansvarar för Fjällräddningstjänsten. Polisen ska söka efter och dokumentera ytterligare fynd samt göra en teknisk undersökning. Samtidigt har Statens haverikommission (SHK) en utredningsgrupp på plats som ska arbeta med att utreda orsaken till olyckan.

Fjällguiden Erik Sarri, Nikkaluokta, har bistått militären med kunskap om Kebnekaiseområdet under sökinsatsen. Han har sett två av de vrakfynd som gjorts och hållit i det ena.
- Den ena biten såg ut som skumgummi, ungefär tio centimeter bred och en längd som var något större. Den var lite avlång och sönderriven, den andra delen var ett kardborreband kan man säga.
Det avlånga skumgummiliknande fyndet höll han i.
- Det luktade flygfotogen, man kände lukten.
Personer från haveriutredningen har under lördagsmorgonen flugit från Kiruna till Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta för att påbörja kartläggningen av haveriplatsen. Sedan tidigare pågår ett arbete med att samla in fakta om flygningen.
- Vi är nu väldigt intresserade av att hitta minnesenheterna. Har vi inspelade data där så tror vi att det kan förklara händelseförloppet, säger utredningsledare Agne Widholm, som befinner sig i Kiruna.
Men haveriutredningen kan också komma att kräva stora avspärrningar - i värsta fall under lång tid.
- Det finns två scenarier. Det ena är att vi har alla data - svarta lådorna som det kallas. Då kanske vi inte har något större behov av haveriplatsen. Det andra är att vi har sparsamt med data och då måste vi dokumentera platsen väldigt noga. Då kanske vi inte kan börja jobba effektivt förrän i maj, när snön har smällt.