Månskensteatern charmar med folklustspel om Nybros historia
Månskensteatern har i detta stora projekt haft det ovanligt väl förspänt - för få städer torde ha sin historia så visuellt och tydligt dokumenterad som Nybro. I Gunnar Theanders freskmålning finns alla de viktiga personer och företeelser återgivna som format och satt prägel på staden.
Förre kyrkoherden Johan Thelin hade en bra grund att utgå ifrån då han satte sig och började skriva sitt folklustspel. Nybros ursprung, Göljemåla gård, finns med, liksom mötet mellan garvaren Henrik Nyberg och Magnus Bolander som kom att gifta sig med garvarens yngsta dotter och övertog garveriet 1854.
I Johan Thelins historiebeskrivning sker denna hastigt uppblossande kärleksaffär under en hel del humor. I rollerna som Magnus Bolander och Augusta Nyberg låter Ronny Olsson och Pia Eriksson förstå att det, till låten ”Tuff brud i lyxförpackning”, snarare är Augusta som fångar in Magnus Bolander än tvärtom.
Genom hela föreställningen är det tre historiska Nybroprofiler som guidar publiken: Olaus Axelsson som var ägare till Göljemåla gård, Stina-Kajsa som var värdinna på Lortkrogen samt prästen och riksdagsmannen Anders Sandberg.
Berättelsen har historisk förankring, hävdas det i föreställningens inledning - men har därefter rejält med utrymme för fria tolkningar.
Det är här som Johan Thelin, helt enligt manus, själv blandar sig i föreställningen.
– Vafalls. Det är klart att det är sant. Det är ju sannolikt!
Månskensteaterns berättelse byter scener och miljöer inför öppen ridå - en presentationsteknik som håller tempot uppe när scenen om Lortkrogen övergår i Johan Kährs ankomst till Nybro, kung Oscar II:s invigning av järnvägslinjen Kalmar-Emmaboda - och sedan societetfolkets förlustelser vid badhusanstalten.
Varje tillfälle tas nogsamt tillvara för ordvitseri - också i andra aktens första scen när den blivande plåtfabrikören Janne Elgqvist gör entré och får sälja en bakplåt.
Med scenerna om Sture Ljungdahl, kommunalnämndsmötet, Nybro hotell och glasbruket närmar sig folklustspelet sin fullbordan. I slutscenen möter vi konstnären Gunnar Theander som förklarar sin stora målning.
– En fuskmålning? undrar folklustspelets hörselnedsatta lokalreporter som vill gör ett reportage.
– Nej nej. Freskmålning, heter det. Inte fuskmålning, svarar konstnären.
”Nybro i mitt hjärta” har en lättsam och gladlynt framtoning som Månskensteatern lyckas förvalta. Med ett ännu större självförtroende i sång, dans och agerande hade det varit en virvlande föreställning.
Premiären hölls i fredags. Sista föreställningen är den 29 oktober.