Annons

Hyresgäster klagar på varma bostäder

Som tidningen tidigare rapporterat är det många hyresgäster som upplever att det är extra varmt i bostäderna. Enligt Helena Hertzman-Rhodin, kundservicechef på Nybro Bostads AB, har även de fått in klagomål från hyresgäster.
NYBRO • Publicerad 10 augusti 2018 • Uppdaterad 11 augusti 2018

– Vi har fått in lite klagomål, kanske tre eller fyra stycken. Nu har jag haft semester men jag tror att de har kommit in nu den senaste tiden, sa Helena Hertzman-Rhodin till tidningen i förra veckan.

Helena Hertzman-Rhodin berättar att om de får in klagomål från hyresgäster på grund av värmen åker NBAB ut till den aktuella lägenheten och mäter temperaturen. På frågan om vad man som hyresgäst kan göra om det blir för varmt i lägenheten svarar hon att det är bra att försöka hålla värmen ute.

Annons

– Man kan dra ner persiennerna för att hålla värmen ute och försöka vädra på nätterna, säger hon.

P-G Nyström, chefsjurist Hyresgästföreningen, säger att de har fått in många samtal från medlemmar som beklagar sig över värmen i hemmen.

– Nu när det är så här varmt finns det inte mycket man kan göra. Ersättning för varma lägenheter är ingenting vi har hand om men vi rekommenderar att man går via miljö- och hälsovårdsförvaltningen om man vill söka ersättning så att de får mäta hur varmt det är. Men nu när det är så varmt så brukar det vara svårt att få. Är det normala väderförhållanden och man har väldigt varmt hemma så är det en annan sak, säger P-G Nyström.

Katja JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons