Annons

En kampanj med knorr

Marknadsföring av fläsk i sociala medier. Ja, det är EU:s nya strategi för att gynna den Europeiska grisköttsindustrin.
Ledare • Publicerad 24 juli 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Pekpinnarna kring vad som ska och inte ska ätas är många. Nu har även EU lagt näsan i blöt för att få unga svenskar att äta mer fläskkött. 26,9 miljoner kronor har betalats ut från EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor. Pengar som bland annat kommer användas för att marknadsföra fläsk i sociala medier med hjälp av matbloggare och kockar.

Kampanjen ”Gilla gris” ska få yngre svenskar att få upp ögonen för fläsk.
Kampanjen ”Gilla gris” ska få yngre svenskar att få upp ögonen för fläsk.Foto: Alexander Jensen

Det finns många exempel på statlig matintervention med tvivelaktiga resultat. Inte minst Socialstyrelsens rekommendation om sex till åtta skivor bröd om dagen som lever kvar än i dag. 40 år senare. Det finns därför anledning att vara försiktig med att försöka påverka folks matvanor. Många är dessutom fullt kapabla att själva välja vad de ska äta till kvällsmat.

Annons

Även om EU-kampanjen är ett exemplariskt fall av överstatlighet och styrning av detaljfrågor, är den en frisk fläkt. Från alla håll och kanter bombarderas vi av budskapet att kött är ondskan själv.

Landstinget i Kalmar län har beslutat att de tre sjukhusen ska dra ner på köttet till förmån för vegetariska alternativ. Kalmaranstalten serverar vegetariska måltider fyra gånger i veckan.

Hur mycket bättre det egentligen är att äta hel- eller halvfabrikat som transporteras från Kina, lyfts sällan i debatten. Istället sätts likhetstecken mellan sojakorv, quornfilé och omtanke för klimatet. Utan att reflektera över att vår miljö behöver djuren för att hålla landskapen öppna och för att bevara den biologiska mångfalden.

Fläskköttet är en underskattad storhet och har en relativt liten miljöpåverkan jämfört med andra köttslag. Dessutom kan satsningen komma att gynna Kalmar och dess lantbrukare eftersom det är ett av länen med flest svin i Sverige.

På det stora hela gör ett samarbete med någon som var med i Sveriges mästerkock förra året, nog varken till eller från för fläskets status. Däremot lär antiköttlobbyns reaktioner inte vara nådiga.

EU borde inte lägga sig i att färre unga svenskar äter fläskkött och kampanjen är ett dåligt sätt att använda skattebetalarnas pengar på. Men det är minst lika problematiskt när kommuner och landsting propagerar för vegetariska alternativ. Matinterventioner har vi nog av redan som det är.

Sofia WidegrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons