Stort genomslag för KFF:s Hammarbyhyss: ”Vi vill dra igång tugget”
Via en uppmärksammad film som har spridits via sociala medier utlyser Kalmar FF nu ”Bajenamnesti”. Enligt kampanjsidan bajenamnesti.se innebär det att man fram till och med den 27 maj kan lämna ifrån sig Hammarbyprylar helt anonymt på särskilda stationer runtom i Kalmar. Det har även kommit ut en karta över var dessa finns. ”Materialet kommer förstöras under kontrollerade former vid amnestins slut”.
– Vi vill göra små hyss - men med kärlek. Det får inte vara taskigt och ingen ska kunna missuppfatta att det är ett skämt. Nu sparkar vi snett uppåt i och med att Hammarby leder Allsvenskan, säger Hasse Hofvergård, vd för Wilson Creative som ligger bakom kampanjen ihop med Kalmar FF.
– Vi vill skapa en snackis inför matchen och dra igång tugget. Vi vill också hålla fast vid att varumärket Kalmar FF ska kännas som en underdog som slåss mot etablissemanget, fortsätter han.
Bajenamnesti-inläggen har tagit fart på sociala medier och har fått både roade och mindre roade kommentarer. Ett Hammarby-fan som kallar sig @Bagarmossen på Twitter svarar dock Kalmar FF med humor: ”Kan man reklamera Mats Solheims inläggsfot här? Resten av honom funkar bra.”
– Det blir otroligt mycket genomslag på sociala medier. Vi får mest positiv respons till oss, men skulle vi göra något som alla tycker är bra så finns det ingen gnista i det alls, säger Hasse Hofvergård.
Det är inte första gången som Kalmar FF och Wilson Creative kampanjar inför en Hammarbymatch. 2015 lanserades KFF-outleten där Hammarby erbjöds att köpa bland annat Elmdoftande benskydd, brassen Dede och målvakten Petter Wastå, som då hade slutat spela. Det var efter att tränaren Nanne Bergstrand och flera spelare hade lämnat Kalmar FF för just Hammarby. 2016 var det dataspelet Flare hunt där man i form av Nanne Bergstrand skulle släcka bengaler i Hammarby-klacken.