Annons

Nya satsningen: Kosläpp på Guldfågeln Arena

Kommunens planer efter övertagandet av Guldfågeln Arena tar form. Nu ska arenan användas till mer än bara fotboll. Första testet blir en riktig publikfriare: kosläpp!
Kalmar • Publicerad 1 april 2019 • Uppdaterad 2 april 2019

Vid årsskiftet blev Kalmar kommun ny ägare till Guldfågeln Arena. Ett av målen är nu att göra anläggningen mer tillgänglig för andra än Kalmar FF och de femton fotbollsmatcher som spelas där årligen. Sedan i höstas har kultur- och fritidsförvaltningen vid Kalmar kommun därför jobbat med flera olika idéer. Konserter och hundtävlingar är några förslag som nämns för framtiden, men redan i kommande vecka kommer ett annat stort publikevenemang att presenteras. Enligt uppgifter till Barometern handlar det om att haka på en trend som märks i hela landet, där gårdarna står på kö för att få arrangera kosläpp.

Här ser Kalmar potentialen att lyfta fram och tillgängliggöra ett av våra säkraste och folkligaste vårtecken till en bredare publik.

Annons

”Man ska inte behöva åka ut på landet för att se kossor hoppa omkring.”

BILDSPEL: Så här har det sett ut när korna har släppts ut på Ingelstorp genom åren:

bild 1/7
Kosläpp på Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.
Kosläpp på Ingelstorp.
Kosläpp på Ingelstorp.
Kosläpp vid Ingelstorp.

I ett pressmeddelande understryker mjölkjätten Arla att intresset för kosläppen har exploderat nu när anmälningarna öppnat för säsongen. Redan förra året anmälde sig hela 185 000 personer till kosläppen runtom i Sverige, där de största gårdarna kan ta emot uppemot 9 000 besökare. Inget talar för en vikande trend i år – och det är den vågen Kalmar kommun hoppas kunna rida på när nyfikenheten på landsbygden och jordbruket ständigt växer.

Tajmningen är extra lämplig på arenan nu när naturgräset är kvar där, men dess dagar är räknade, erfar Barometern. Bortom kosläpp och allsvensk fotboll krävs ett konstgräs på arenan för att kunna släppa fram evenemang som ger mer slitage – och för att klara kommande vattenbrist och torka. Därför vill de kommunala tjänstemännen i sitt förslag, som ska presenteras i sin helhet på en presskonferens på onsdag, att naturgräset ska bytas ut mot mer hållbart konstgräs.

– Fördelarna med konstgräs är många. Vi vet att många fotbollsspelare har kritiserat underlaget men det väljer vi att strunta i. Det viktiga är att arenan kommer till större användning så att kommunen och skattebetalarna kan få igen åtminstone några kronor av de mångmiljonbelopp som man gått in med, säger en person med insyn satsningen till Barometern.

Uppslutningen blir bred.

– Man ska inte behöva åka ut på landet för att se kossor hoppa omkring. Vi har därför bett ett 30-tal bönder runt om i kommunen att ta med sig två kor vardera till Kalmar den 6 april. Samlingen sker vid ingången till bortasupportrarnas sektion. Exakt 14.00 ska sedan korna släppas in på arenan, förhoppningsvis inför fullsatta läktare, säger samma person, som vill vara anonym.

Det har även funnits idéer om att i samband med kosläppet anordna kobingo, men de planerna fick slås ur hågen på grund av Lotteriinspektionens regelverk.

Efter kosläppet är det endast en vecka kvar till Kalmar FF:s hemmamatch mot Norrköping. Hinner ni verkligen med att få konstgräset på plats på så kort tid?

– Troligtvis. Problemet är att vi ännu inte fått bekräftelse från leverantören av konstgräset så det är lite osäkert om vi får det i tid. Men vi har en plan om vi inte lyckas. Vi räknar, med erfarenhet från AIK-supportrarnas planstormning förra året, inte med att korna ska göra några större skador på planen. Eventuella ojämnheter tar vi bort med hjälp en vält och lite grus och hoppas sedan att bollen studsar våra röda bröders väg.

TV: Så såg det ut när AIK-fansen stormade planen på Guldfågeln Arena i höstas:

Här saknas innehåll

Här saknas innehåll

Annons

Rosa Södergård

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons