Mediejätte köper Outnorth
I början av förra året blev danska mediakoncernen Egmont Publishing delägare i e-handelsbolaget Outnorth och i slutet av förra året ökade koncernen sin ägarandel till en tredjedel.
Nu står det klart att Egmont Publishing investerat ett tresiffrigt belopp i Outnorth och därmed blir majoritetsägare.
– Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel. Outnorth är har en bra position på online-marknaden inom outdoor, och det är ett företag som vi tror har stor potential. Sedan vi gick in i bolaget har vi lärt känna verksamheten bättre och vi ser en positiv underliggande utveckling, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont, i ett pressmeddelande.
Outnorth grundades 2005 och säljer kläder, skor och utrustning till olika friluftsaktiviteter och träning online och är ledande i Norden. Bolaget har huvudkontor i Kalmar och lagerverksamhet i Växjö men näthandeln innefattar både Sverige, Danmark, Norge och Tyskland.
– Vi har arbetat tillsammans med Egmont under 2017 och de har en mycket tydlig, långsiktig vision för både e-handel och outdoorbranschen som är mycket positiv för Outnorth som bolag. Outnorth kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen och stärka positionen som den ledande outdoorbutiken online säger Lars Nykvist, VD för Outnorth.
Förra året omsatte Outnorth 430 miljoner kronor.