Larm om fel på buss före dödsolyckan

KALMAR Artikeln publicerades
Foto:TT

Tre barn dog när en dubbeldäckare från Kalmarföretaget Bergkvarabuss välte nära Sveg i söndags. Strax före resan mot fjällen larmade en förare om problem på fordonet.

På torsdagen, tre dagar före olyckan, gjordes en översyn av den inblandade bussen på en serviceverkstad i Varberg. Dagen efter kördes bussen till Skene. Vid ankomst slog föraren larm om att fordonet inte betedde sig som det skulle, det bekräftar Bergkvarabuss vd Göran Mellström i ett pressmeddelande.

Vilka synpunkter föraren hade vill Simon Sandberg, företagets pressansvarige, inte uttala sig om.

– Vi vill inte ge fler kommentarer kring det, utan i stället avvakta utredningen för att undvika spekulationer.

Det har förekommit uppgifter om att bussen krängt från sida till sida, var det vad synpunkterna handlade om?

– Det vi kan säga är att verkstadspersonalen gjorde en kontroll utan att hitta något fel. Bussen provkördes senare av en förare som är van vid att köra dubbeldäckare och inga fel upptäcktes. Den här typen av fordon beter sig på ett helt annat sätt än mindre bussar.

Enligt Simon Sandberg var den förare som testade bussen betydligt mer van vid dubbeldäckare än den förare som slog larm.

Den första kontrollen, på verkstaden i Varberg, var helt standardmässig, säger Simon Sandberg.

Bergkvarabuss var i blåsväder redan före den tragiska olyckan i Härjedalen.

Sydsvenskan har i flera granskningar lyft fram källor som talat om trafikfarliga bussar som inte åtgärdas och om gästarbetare som får slita hårt under dåliga arbetsförhållanden.

Efter olyckan har kritiken mot företaget växt dag för dag. På onsdagen rapporterade Sydsvenskan att föraren på olycksbussen fått köra en timme i tjänstebil innan den långa resan mot fjällen startade.

Enligt tidningen är det vanligt att förare måste köra långa sträckor, ibland i flera timmar, innan de sätter sig på bussarna. På så vis går företaget runt reglerna och chaufförer kan få sitta upp till 14 timmar bakom ratten.

– Det finns lagar och regler som hanterar kör- och vilotider. Naturligtvis följer vi dessa. Körtiden börjar när chauffören sätter sig i bussen och börjar köra, säger Simon Sandberg.

Är det inte ert ansvar att föraren ska vara pigg när den tar plats i bussen?

– Det är i så fall upp till dem som utformar lagarna och reglerna som vi ska följa, säger Simon Sandberg.

På torsdagen rapporterade Sydsvenskan att en kulturskola i Lund avbokat sin konsertresa till Nederländerna. Den skulle ske med en dubbeldäckare från Bergkvarabuss.

– Vi har nu sagt upp bokningen, eftersom det finns en stor tveksamhet hos föräldrarna när det gäller det här företaget och deras säkerhetstänkande, säger kulturskolans chef Håkan Carlsson till Sydsvenskan.

Simon Sandberg säger till Barometern att det naturligtvis är fritt för alla att välja ett annat företag om de vill.

– Vi kan bara försäkra våra kunder om att vi alltid jobbar stenhårt för att framföra säkra fordon, som vi gjort i mer än 40 års tid.

Har ni fått många avbokningar efter olyckan i Sveg?

– Inte nämnvärt, säger Simon Sandberg.