Insändare

Även en ny bro kommer att behöva underhållas

Insändare Artikeln publicerades
Ölandsbrons framtid har blivit föremål för diskussion under valrörelsen.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT
Ölandsbrons framtid har blivit föremål för diskussion under valrörelsen.

Det är nu inget röstfiskande parti som vågat annat än att hänga på tidiga utspel om en ny, fast förbindelse mellan Öland och dess fastland.

Mest använda motiv mot nuvarande Ölandsbro är ”dess dåliga kvalitet” med återkommande ”reparationer”, att den slagit i sitt ”kapacitetstak”. Det senare genom jämförelse med/mot Öresundsbron.

Givetvis kommer en ny fast förbindelse och jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så naiva som de uttalanden de gör i sammanhanget.

Har man verkligen gjort sin hemläxa genom att sakligt överlägga med Trafikverket och dess samhällsplanerare? Verkar mest som man tror att där inte arbetas med framtida scenarier om den svenska infrastrukturen.

Ölandsbron kommer att stå pall långt framöver tack vare de ”reparationer”/schematiska underhåll som görs för att garantera oss en säker ”överfart”!

Öresundsbron har kollektivtrafik under bilbanorna där det görs cirka tio miljoner personresor med tåg per år samt körs ett stort antal godståg.

Kollektivtrafikstanken är från början totalt bortsedd i Ölandsbrons sammanhang. De bussar som under färjeepoken hade ändstation i Färjestaden fortsatte liksom av sig självt över bron.

Den enda revolutionen hittills var när man lät 404:an bli lokalbuss Färjestaden/Kalmar. ”Landsvägsbussarna” som 101 och 105 gjorde man svårtillgängligare genom att de ska gå ”raka” vägen och inte göra ”avstickare” där pendlarna finns.

Senaste exemplet är att de som vill åka miljövänlig kollektivtrafik i Vickleby förutom sin biljett måste betala med en 2 000 meter förlängd väg till ”sin” busshållplats. Låt den miljövänligt biogasdrivna bussen köra denna sträcka och få fler att ställa sina bilar.

En smartare och mer ”kundvänlig” kollektivtrafik avlastar annat trafikflöde på Ölandsbron och är säkert välkommen bland många som i dag tvingas ta bilen.

Av-, på- och tillfartsvägarna i båda ändar har gott om flaskhalsar vilka vid högtrafik bildar köer ut på bron.

En av de värsta flaskhalsarna, Gröndalsvägen, ansvarar Kalmar Kommun för. När bron byggdes sas det från där ansvarigt håll att Gröndalsvägen var en temporär lösning? Fråga gärna de som bor längs vägen hur länge till de vill att denna temporära lösning ska få fortgå.

Oavsett vad som kommer att ersätta/komplettera Ölandsbron så kräver även denna lösning stora markområden på ömse sidor sundet för anslutningsvägar. Fråga gärna de som bor ut mot Revsudden hur de vill ha dessa vägar om nu bygget av tunnel eller bro blir i närheten som föreslagit.

När denna ersättning väl är invigd så tro för tjyvingen inte att den kommer att bli underhållsfri och aldrig begränsad för trafik genom avspärrning typ de vi nu ser på Ölandsbron.

Per-Ola T Nilsson

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.