Annons
Insändare

Även en ny bro kommer att behöva underhållas

Det är nu inget röstfiskande parti som vågat annat än att hänga på tidiga utspel om en ny, fast förbindelse mellan Öland och dess fastland.
Publicerad 30 augusti 2018
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ölandsbrons framtid har blivit föremål för diskussion under valrörelsen.
Ölandsbrons framtid har blivit föremål för diskussion under valrörelsen.Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Mest använda motiv mot nuvarande Ölandsbro är ”dess dåliga kvalitet” med återkommande ”reparationer”, att den slagit i sitt ”kapacitetstak”. Det senare genom jämförelse med/mot Öresundsbron.

Givetvis kommer en ny fast förbindelse och jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så naiva som de uttalanden de gör i sammanhanget.

Annons

Har man verkligen gjort sin hemläxa genom att sakligt överlägga med Trafikverket och dess samhällsplanerare? Verkar mest som man tror att där inte arbetas med framtida scenarier om den svenska infrastrukturen.

Ölandsbron kommer att stå pall långt framöver tack vare de ”reparationer”/schematiska underhåll som görs för att garantera oss en säker ”överfart”!

Öresundsbron har kollektivtrafik under bilbanorna där det görs cirka tio miljoner personresor med tåg per år samt körs ett stort antal godståg.

Kollektivtrafikstanken är från början totalt bortsedd i Ölandsbrons sammanhang. De bussar som under färjeepoken hade ändstation i Färjestaden fortsatte liksom av sig självt över bron.

Den enda revolutionen hittills var när man lät 404:an bli lokalbuss Färjestaden/Kalmar. ”Landsvägsbussarna” som 101 och 105 gjorde man svårtillgängligare genom att de ska gå ”raka” vägen och inte göra ”avstickare” där pendlarna finns.

Senaste exemplet är att de som vill åka miljövänlig kollektivtrafik i Vickleby förutom sin biljett måste betala med en 2 000 meter förlängd väg till ”sin” busshållplats. Låt den miljövänligt biogasdrivna bussen köra denna sträcka och få fler att ställa sina bilar.

En smartare och mer ”kundvänlig” kollektivtrafik avlastar annat trafikflöde på Ölandsbron och är säkert välkommen bland många som i dag tvingas ta bilen.

Av-, på- och tillfartsvägarna i båda ändar har gott om flaskhalsar vilka vid högtrafik bildar köer ut på bron.

En av de värsta flaskhalsarna, Gröndalsvägen, ansvarar Kalmar Kommun för. När bron byggdes sas det från där ansvarigt håll att Gröndalsvägen var en temporär lösning? Fråga gärna de som bor längs vägen hur länge till de vill att denna temporära lösning ska få fortgå.

Oavsett vad som kommer att ersätta/komplettera Ölandsbron så kräver även denna lösning stora markområden på ömse sidor sundet för anslutningsvägar. Fråga gärna de som bor ut mot Revsudden hur de vill ha dessa vägar om nu bygget av tunnel eller bro blir i närheten som föreslagit.

Annons

När denna ersättning väl är invigd så tro för tjyvingen inte att den kommer att bli underhållsfri och aldrig begränsad för trafik genom avspärrning typ de vi nu ser på Ölandsbron.

Per-Ola T Nilsson

Annons
Annons
Annons
Annons