Feature

Hälsapanelen får energi av att ge energi

Feature Artikeln publicerades

Hälsapanelen tränar gärna utomhus – även vintertid. Frisk luft ger energi och gör oss piggare, precis som en ordentlig lunch kan göra.

1. Vad ger dig energi?

2. Hur tänker du när du väljer träningskläder?

3. Vad har du för lunchvanor i vardagen?

4. Vad är du stolt över när det gäller dig själv?

Isabelle Johnsson.
Isabelle Johnsson.

Isabelle Johnsson, gruppinstruktör som gillar att inspirera andra till rörelse.

1. Mina främsta energikällor är mina nära och kära, motion, naturen och grönsaker. En promenad tillsammans i skogen eller en bukett grönkål och du har mitt hjärta! Jag får också energi av att ge andra människor energi; testa att le till alla du möter på stan och jag lovar dig att du kommer få leenden tillbaka, så har ni alla fått varsin härlig energiborst!

2. Jag klär mig sällan i annat än svarta kläder till vardags, men fullkomligt älskar färg när det kommer till träningskläder! Personligen tycker jag om kläder i rosa och turkos, som ger mig motivation och en känsla av vitalitet. Några särskilda märken bryr jag mig inte om - funktionalitet och komfort är det viktiga!

3. För mig är lunchen helig och en måltid jag aldrig hoppar över. Den ger ett välbehövligt avbrott efter förmiddagens arbete och fyller på med ny, härlig energi - inte bara nutritionsmässigt utan även mentalt, i sällskap med nära och kära eller mig själv. Jag föredrar egentillagad mat - dels av ekonomiska skäl, dels för att jag ska kunna försäkra mig om att måltiden är näringsanpassad efter just mina behov. Även matsvinnfrågan tycker jag är viktig - ibland gör jag en ny rätt på rester från tre olika middagar och vips så är morgondagens lunch räddad!

4. Jag har precis börjat studera på högskolan, är åter tillbaka i skolbänken och inser vilken stor förändring som har skett sedan jag tog studenten 2017. Under gymnasietiden baserades mitt självförtroende enbart på prestationer i skolan, och när jag tittar tillbaka på de åren är det i mångt och mycket känslor av ångest, orkeslöshet och mörker. Idag värderar jag min egen hälsa långt framför höga betyg, och det är jag ändå förbaskat stolt över att kunna säga!

Här hittar ni fler svar från Hälsapanelen!

Patrik Mizera.
Foto: Mats Holmertz
Patrik Mizera.

Patrik Mizera, före detta soffpotatis som numera tränar triathlon.

1. Att se resultat. När man börja se resultat i de man gör, det ger mig energi. Från små saker till stora. Att pusha mig extra hårt kan också ge mig extra boost i vardagen.

2. Jag vill att dom ska sitta bra och självklart vara lite snygga. Alltid kul om man lycka matcha lite med.

3. Jag arbetar som tekniker vilket innebär att jag rullar mycket på vägarna. Vilket gör det väldigt lätt att stanna på macken, hamburgarekedja, eller andra snabbmatsställen. Mitt sätt för att undvika detta är att jag har lunchlåda alltid med mig måndag till fredag. Jag äter alla de dagarna kall mat. Ibland gör vi storkok som kan hålla nästan hela veckan eller så tar jag resterna från dagen innan. Jag packar lunchlådan på kvällen så det är enkelt att få med den på morgon. Det är mitt sätt att undvika snabbmaten.

4. Där skulle jag vilja säga min disciplin. Har jag bestämt mig för något då kör jag på.

Mia Fredriksson.
Mia Fredriksson.

Mia Fredriksson, tränar för att bli gammal och kör gärna hinderbanelopp.

1. Man kan ju prata om energi på olika sätt tex mat, rörelse, sömn osv. Ett sätt för mig att tanka energi är att komma ut i friska luften. Både kroppen och knoppen blir klarare då. Men något annat som ger mig energi är när jag får hjälpa någon att lyckas med sina mål. Tänk dig känslan när du fått vara delaktig till att någon vågar utmana sig själv och upplevelsen av hur deras självkänsla och självförtroende växer, hur de börjar tro på sig själva och övervinner hinder eller rädslor. Det är så coolt och ger massor med energi!

2. För mig är det viktigast att de har bra passform, är sköna och funktionella och att de fyller sin funktion för aktiviteten/ändamålet just då. Sen är det såklart en bonus om de är snygga. Man ska aldrig underskatta känslan av att känna sig starkare i en snygg outfit.

3. Jag hoppar aldrig över lunchen även om den ibland kan bli lite senare lunch om jag har en stressig dag. Försöker även ha med mig matlåda till jobbet. Äter jag ute så väljer jag gärna vegetariskt, fisk eller sallad. Fast ibland kan det slinka ner en fallaffelrulle eller en pizzabit.

4. Att jag är mig själv i alla lägen. Jag ger alltid mycket av mig själv och har inga problem med att visa känslor eller ”göra bort” mig offentligt. Jag tror att människor uppskattar att man är sann med sig själv. Bara för att jag är utbildad pt och hälsocoach är jag ingen supermänniska, men försöker alltid göra mitt bästa, ibland lyckas jag mindre bra men att försöka kan vara gott nog. Kanske är det som gör att människor lätt känner förtroende för mig?

Slimo Safouane.
Foto: Roger Carlsson
Slimo Safouane.

Slimo Safouane, älskar löpning och satsar på att ha gjort 50 marathonlopp innan han fyllt 70.

1. Jag får energi genom att ge mig ut och springa. Då kommer jag bort från tidspress och tankarna får möjlighet att vandra fritt i takt med fötterna tills ett lugn infinner sig. När jag kommer hem brukar jag känna mig i bättre form, båda och pigg och fräsch. Självklart får jag energi genom att uppnå mål också exempelvis när jag korsa mållinjen på min planerade sluttid typ Marrakech Marathon på 3:28.

2. När det gäller träningskläder väljer jag inför varje årstid - vår, sommaren, hösten och vintern. Det gör det lättare att lyckas av så man kan anpassa under löprunda. Ofta känns det kallt när man springer iväg men efter en stund får man upp tempo och då kan det vara skönt att kunna plocka av en tröja eller vindjacka och knyta den runt midjan istället. Inför lopp om man jämför med träning finns det också en del att tänka på.

3. När jag lagar lunch till vardags tänker jag på att jag får i mig den mängd protein och mineraler jag behöver. Ofta blir det något protein i form av mager kött, kyckling, ägg, fisk och självklart mycket grönsaker. Ibland lagar jag extra mat till middagen så jag har det dagen efter till lunch, det är smidigt och lika gott då.

4. När det funkar bra och alla träningspass bara flyter på. Extra stolt blir jag när jag klarar mina lopp typ marathon eller andra tävlingar, då infinner sig en skön känsla i kroppen.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.