Annons

Pråmen nära att sjunka två gånger tidigare

Den har varit glass- och våffelbåt, indisk restaurang, sopbåt och nära att sjunka två gånger tidigare. Här är historien om pråmen som nu ska bärgas i Kalmar.
Kalmar • Publicerad 2 november 2018
Bild från den dramatiska bogseringen till Göteborg på 1990-talet.
Bild från den dramatiska bogseringen till Göteborg på 1990-talet.Foto: Privat

Båten byggdes 1935 i Norge och fick namnet M/S Brevik. Den tjänstgjorde som en färja och tog 127 passagerare. På 1950-talet såldes den till en svensk, döptes om till Express och flyttades till Vaxholm. Nu började den användas som fraktfärja, bland annat av sopor.

På 1980-talet hade den flera ägare och döptes om till Sophia II, med anknytning till sin historia som sopfraktare. 1989 köptes den av LO-distriktet i sydöstra Sverige som använde den till våffel- och glassbåt i Borgholm.

Annons

Någon gång på 1990-talet togs motorn bort och Sophia II gjordes om till en pråm. Den har även fungerat en tid som indisk restaurang i Borgholm. Det senaste decenniet har båten flyttats runt på olika platser i Kalmar hamn.

Conny Andersson på Rederi Kraft i Kalmar har bogserat pråmen minst ett 20-tal gånger.

– Varje gång det var Ironman låg den i vägen och vi fick flytta på den och sedan bogsera tillbaka den, säger han.

Framför allt minns han dramatiken när pråmen skulle bogseras till Göteborg på 1990-talet genom Göta kanal. I närheten av Arkösund hade pråmen börjat ta in vatten.

– Det var riktig kris, hela fören var under vatten. Hade vi inte fått stopp på tio sekunder, skulle den ha sjunkit och tagit med sig bogserbåten.

Bilden är tagen mitt under dramatiken på färden mot Göteborg när pråmen höll på att sjunka. Den uppmärksamme kan se på dörren hur högt vattenlinjen var bara någon minut tidigare.
Bilden är tagen mitt under dramatiken på färden mot Göteborg när pråmen höll på att sjunka. Den uppmärksamme kan se på dörren hur högt vattenlinjen var bara någon minut tidigare.Foto: Privat

De pumpade ut vatten och fortsatte färden. Men ute på Vättern var pråmen nära att sjunka igen.

– Då tappade vi sugen och gick in till land vid Töreboda. Där fick en svetsare se till att den blev tät.

Conny Andersson var faktiskt nära att köpa båten en gång.

– Jag tänkte sälja glass och våfflor ombord. Det hade blivit bra. Vi hade köpekontraktet klart, men jag skrev aldrig på. Den var för rostig.

Här saknas innehåll

Jonatan BergööSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons