Pråmen nära att sjunka två gånger tidigare
Båten byggdes 1935 i Norge och fick namnet M/S Brevik. Den tjänstgjorde som en färja och tog 127 passagerare. På 1950-talet såldes den till en svensk, döptes om till Express och flyttades till Vaxholm. Nu började den användas som fraktfärja, bland annat av sopor.
På 1980-talet hade den flera ägare och döptes om till Sophia II, med anknytning till sin historia som sopfraktare. 1989 köptes den av LO-distriktet i sydöstra Sverige som använde den till våffel- och glassbåt i Borgholm.
Någon gång på 1990-talet togs motorn bort och Sophia II gjordes om till en pråm. Den har även fungerat en tid som indisk restaurang i Borgholm. Det senaste decenniet har båten flyttats runt på olika platser i Kalmar hamn.
Conny Andersson på Rederi Kraft i Kalmar har bogserat pråmen minst ett 20-tal gånger.
– Varje gång det var Ironman låg den i vägen och vi fick flytta på den och sedan bogsera tillbaka den, säger han.
Framför allt minns han dramatiken när pråmen skulle bogseras till Göteborg på 1990-talet genom Göta kanal. I närheten av Arkösund hade pråmen börjat ta in vatten.
– Det var riktig kris, hela fören var under vatten. Hade vi inte fått stopp på tio sekunder, skulle den ha sjunkit och tagit med sig bogserbåten.
De pumpade ut vatten och fortsatte färden. Men ute på Vättern var pråmen nära att sjunka igen.
– Då tappade vi sugen och gick in till land vid Töreboda. Där fick en svetsare se till att den blev tät.
Conny Andersson var faktiskt nära att köpa båten en gång.
– Jag tänkte sälja glass och våfflor ombord. Det hade blivit bra. Vi hade köpekontraktet klart, men jag skrev aldrig på. Den var för rostig.