Annons

Skogsnäringen tapetserar Sverige med skenkampanj


Magnus Fredrikson, ÅsbroViktor Säfve, Hjortkvarn • Publicerad 14 april 2017

LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik skog och statliga Sveaskog kör just nu igång en mycket påkostad nationell reklamkampanj: ”Svenska Skogen”. Målet är att svenskar inom några år ska få en positiv syn på kalhyggesindustrins härjningar, och tro att trädplantager är samma sak som skog, och att skogen mår bra och bör brukas mer. En kampanj som ter sig absurd i många avseenden, dels så undrar man vad ett statligt bolag gör i det här sammanhanget, den här reklamoffensiven kostar många miljoner. Dels kan man göra liknelsen om tobaks- eller oljeindustrin skulle gå ut och slå sig för bröstet, berätta hur förträffliga de är för miljön och att det är bra att olja/tobakskonsumtionen ökar för det är bra för industrin. Men, verkligheten i skogen kan inte tapetseras över. Tillståndet för den biologiska mångfalden i skogen syns allt för tydligt.

Annons
Annons
Annons
Annons