Kalmarhem skapar en ny trend

Debatt Artikeln publicerades

Kalmarhem

I ett mejl, riktat till undertecknad personligen, meddelar Kalmarhem genom undertecknaren, Kalmarhems nytillsatte VD Per Stephani, att Kalmarhem, i samråd med Hyresgästföreningen, har skapat en ny trend vid sin uthyrning av lägenheter. Efter den 1:a februari i år kommer utbyte av spis att medföra en merkostnad för ”standardhöjning” av hyran om 40 kronor/månad. Den nya spisen kommer nämligen att vara försedd med varmluftsugn.

Eftersom ingen valmöjlighet ges, och om man som hyresgäst inte vill acceptera en sådan hyreshöjning, blir således konsekvensen per automatik att man står utan spis om den gamla går sönder. Då den nyligen tillsatte VD:n, men även Hyresgästföreningens representanter, uppenbarligen saknar kännedom om vilken standard som råder, har man här så att säga ”bitit sig i tummen” och nu bör göra om och göra rätt. Vilket då kräver att detta beslut måste rivas upp. Kalmarhem är ett AB, helägt av den socialdemokratiskt styrda Kalmar kommun. Och att Hyresgästföreningen sitter i knäet på Socialdemokraterna är en väl känd ”hemlighet”.

Det är nämligen så att i Sverige råder en viss minimistandard för bostadslägenheter, i vilken anges att kök i sådana bland annat skall vara försedd med spis. Alltså måste det finnas åtminstone en alternativ möjlighet att välja bort varmluftsugnen mot en ”vanlig” spis.

Kalmarhem har inte gjort sig kända för att särskilt gärna tillmötesgå önskemål från sina kunder, hyresgästerna. Det till synes rådande synsättet gentemot kunderna är att dessa är ”förmånstagare” som i nåder beviljats ”förmånen” att mot ersättning disponera ett boende. Alltså är det bara att foga sig i utfärdade ”dekret”, tycker man.

När det gäller att debitera kostnader för ”standardhöjningar” borde ju motsvarande krediteringar för de kraftiga standardsänkningar som sedan många år ägt rum, åtminstone i kvarteret Konvaljen, där undertecknad är bosatt. Fasaderna täcks av alger där inte putsen flagnat och fallit bort. Reparationsbehov i lägenheterna negligeras ofta, skötsel och underhåll av byggnaderna eftersätts. Hela området ”Blåkulla” börjar se ut som ett slumområde.

Vidare har signalerats att Kalmarhem är beredd att förbättra utemiljön kring sina fastigheter för 33,6 miljoner. Men tyvärr, enligt publicerad plan, ingår inte byggnaderna i denna yttre miljö. Inte heller hur man tänker förbättra parkeringssituationen för handikappade och/eller besökande. Men då handlar det förstås om kundernas önskemål.

Att man av ekonomiska skäl bör åtgärda skador i ett så tidigt skede som möjligt är en tumregel man inte tycks känna till inom Kalmarhem. Nej att vänta tills skadorna blivit så stora att man av tvång måste åtgärda dem är tydligen regeln. Och då finns ju möjligheten att äska extra anslag från ägarna. Men bostadsbristen ger ju hyresvärdarna möjligheter att i profitens namn undvika kostnader. Tråkigt nog!

Lars Dahlgren, samhällskritiker.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.