Annons

Hela Kalmar ska få leva

Kommunpolitik i Kalmar
”Orterna utanför centrum har alla sina egna unika behov och satsningarna bör göras därefter. En ort behöver ha en badbrygga medan en annan skulle gynnas mer av en busshållplats.”
Publicerad 19 december 2018
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kalmar kommun behöver prioritera arbetet med att låta hela kommunen leva och utvecklas. Dagens debattörer efterlyser, bland annat, bättre bussförbindelser mellan kommunens mindre orter och centrala Kalmar.
Kalmar kommun behöver prioritera arbetet med att låta hela kommunen leva och utvecklas. Dagens debattörer efterlyser, bland annat, bättre bussförbindelser mellan kommunens mindre orter och centrala Kalmar.Foto: Mats Holmertz

Från flera olika håll får vi nu till oss att ”Hela Kalmar ska leva”. Det är en fin ambition som vi Sverigedemokrater självklart ställer oss bakom. Men det smyger sig också in tecken på att en av de större satsningar som man hoppas på att kunna göra utanför centrum är en satsning på tåget som, om den ens blir av, inte går att veta säkert ifall den blir lönsam. I övrigt känns det som att lejonparten av fokus ligger på centrala förbättringar. Låt oss titta lite på ett par saker som skulle kunna göras för att utveckla hela Kalmar.

Linda Emma Kotanen, Sverigedemokraterna Calmar.
Linda Emma Kotanen, Sverigedemokraterna Calmar.Foto: Mats Holmertz
”När vi lyssnar till de boende hjälper vi även de yttre orterna att blomstra och bli mer attraktiva.”
”Linda Emma Kotanen, Sverigedemokraterna Calmar”

Vi skulle kunna öka upphandlingen av närodlade livsmedel från våra fantastiska lokala producenter som då skulle kunna förädla sina produkter ytterligare. Vi har en levande landsbygd som är värd att värna och bevara och på detta sätt hjälper vi våra lokala matproducenter att göra just detta.

Annons

Vi behöver utöka samhällsservicen så att man, på ett enklare sätt, kan ta del av den. Familjecentret i Lindsdal är en bra början. Till denna lista bör även läggas fler fritidsgårdar och öppna förskolor. Orterna utanför centrum har alla sina egna unika behov och satsningarna bör göras därefter. En ort behöver ha en badbrygga medan en annan skulle gynnas mer av en busshållplats. När vi lyssnar till de boende hjälper vi även de yttre orterna att blomstra och bli mer attraktiva.

Det skrivs och debatteras mycket om att vi ska åka mer kollektivt, till arbetet och annat vi behöver göra i vår vardag. Därför behöver kommunen utöka dialogen med KLT angående de boendes behov av kollektivtrafik. Det behövs fler hållplatser för att det ska vara drägliga avstånd mellan hem och hållplats. Det som görs idag är att linjerna rätas ut och hållplatser tas bort. Det är många idag som tar bilen kortare sträckor för att, som exempel, hämta upp sina barn vid hållplatserna för att de ska slippa gå flera kilometer hem. I synnerhet nu i vintertid med mörker och snö runt knuten.

Visionen just nu är att rusta upp Stångådalsbanan och bygga en hållplats i Rockneby. Detta är en bra plan. I dag tar det endast 10 minuter att åka bil till Lindsdal från Rockneby så för att få folk att välja kollektivtrafik istället måste något göras.

Men frågan som uppstår då är denna; hur kan det anses vara lönsamt att lägga dessa stora summor på en station i Rockneby när det anses bo för få människor här för att Rocknebyborna ska få en busshållplats vid sin mataffär istället för ute vid E22:an? Vad får våra styrande att anse att tåget kommer vara mer lönsamt än bussen? Förändras synsättet på behoven efter storleken på satsningen för kommunen?

Det måste ju vara både enklare och billigare att förlänga linje 401 en gång i timmen så den går genom Rockneby och därigenom få en sorts marknadsundersökning på hur många som är villiga att åka kollektivt innan allt krut läggs på en tågstation.

Linda Emma Kotanen, Sverigedemokraterna Calmar

Mika Kotanen, Sverigedemokraterna Calmar

Annons
Annons
Annons
Annons