Annons

KFF:s röda siffror: Backar elva-tolv miljoner kronor

Klubbchefen Mattias Rosenlund beskrev det ekonomiska läget som ”allvarligt”.
I siffror, vad betyder det?
– Vi kommer gå elva-tolv miljoner kronor back, säger Kalmar FF-bossen Jonas Persson.
Fotboll • Publicerad 8 oktober 2019
Romarios Kalmar FF går på knäna - både sportsligt och ekonomiskt. KFF:s ordförande Jonas Persson räknar med ett årsminus på elva-tolv miljoner kronor.
Romarios Kalmar FF går på knäna - både sportsligt och ekonomiskt. KFF:s ordförande Jonas Persson räknar med ett årsminus på elva-tolv miljoner kronor.Foto: Patric Söderström

Sporten kunde, efter Kalmar FF:s 0-0-möte med AFC Eskilstuna på Guldfågeln Arena, berätta att KFF samlat ihop 49 sponsorer som gick in och stöttade med två kronor per åskådare – en punktinsats som resulterade i närmare 360 000 kronor till en rödvit kassa där sedelbuntarna bara blir färre och färre.

– Klart att det är allvarligt, sa klubbchefen Mattias Rosenlund till Sporten på söndagseftermiddagen och fortsatte:

Annons

– Från november till mars har vi inga intäkter när vi inte har den här verksamheten i gång. Det är alltid en kritisk punkt för alla lag inom elitfotbollen.

KFF gick in med 14,6 miljoner kronor i eget kapital den här säsongen. Rödvitt budgeterade med att gå minus fem miljoner kronor under 2019. På medlemsmötet i slutet av augusti flaggade Rosenlund för ytterligare tre miljoner i minuskolumnen på grund av tappade publikintäkter.

Det blir sämre än så.

– Prognosen är att vi kommer gå elva-tolv miljoner back, säger KFF:s ordförande Jonas Persson till Sporten på måndagen.

– Vi kommer från en verklighet där vi haft kapital i många år men i och med att vi inte har gjort några större försäljningar efter Ismael 2017 så har det tärt på kapitalet. Vi är samtidigt i en svår sportslig situation och marknadssidan kommer inte hålla budget så vi är långt nere på kapitalet nu.

Är det till och med risk för att pengarna tar slut vid årsskiftet?

– Nej, inte helt slut. Vi har kontroll men visst är det ansträngt, det går inte att säga något annat. Vi försöker göra allt vi kan i föreningen.

Kan fler insatser, likt den här tvåkronorsmatchen, bli aktuella under hösten?

– Absolut, det här var en snygg kampanj som gav sköna kronor in. Vi måste vara kreativa och uppfinningsrika.

KFF för också dialog med en rad sponsorer inför kommande säsong.

Annons

– Vi har jobbat intensivt sedan två veckor tillbaka och där är vi tidigare ute än vad vi har varit innan. Det är viktigt att få feedback, säger Jonas Persson.

Väntar några på i vilken serietillhörighet ni har 2020?

– Ja, så är det ju och det är ganska logiskt.

När det kommer till eventuella spelarförsäljningar har det pratats om främst Fidan Aliti och Nils Fröling. 26-årige Aliti kryddar det här året med EM-kvalfotboll med Kosovo och den sju år yngre Fröling är bofast i U21-landslaget. Båda har landslagsuppdrag den närmaste tiden.

Aliti, med ett KFF-kontrakt över 2022, värderas till 700 000 euro, cirka 7,5 miljoner kronor, enligt sajten Transfermarkt. Fröling, med avtal över 2021, värderas till 200 000 euro, cirka 2,1 miljoner kronor.

Har ni fått några bud på Aliti eller Fröling?

– Nej, inga konkreta bud, inga som har kommit upp till styrelsenivå men med tanke på frågor vi får märker vi att det finns intresse runt några av våra spelare, säger Jonas Persson.

Ett allsvenskt uppehåll väntar nu på 23-poängaren Kalmar FF som har tre pinnar ner till Sundsvall på kvalplats och fyra till Falkenberg under strecket. Tre matcher är kvar på schemat.

– Det är klart att läget är väldigt jobbigt och pressande. Alla som bryr sig om Kalmar FF har ju inte önskat att vi ska vara i den här situationen. Men det positiva nu är att vi har alla spelare tillgängliga. Vi har två veckor på oss att träna på riktigt bra, få spelare tillbaka i fysisk form, säger Jonas Persson.

LÄS MER OM EKONOMISKA LÄGET I KALMAR FF:

David WinbergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons