Annons

Svårt att mätta svensk älghunger

Älgkött är trendigt och efterfrågan bara stiger. Behåll mindre själva och sälj mer, är uppmaningen till alla älgjägare, när älgjakten startar i norra Sverige på måndag. - Skaffa inte en frys till, sälj hellre vidare, säger Svenska Jägareförbundets informationsansvariga, Christina Nilson-Dag.(TT)
Publicerad 4 september 2015
Älgkött är trendigt och efterfrågan bara stiger. Behåll mindre själva och sälj mer, är uppmaningen till alla älgjägare, när älgjakten startar i norra Sverige på måndag. - Skaffa inte en frys till, sälj hellre vidare, säger Svenska Jägareförbundets infor
””

Det går åt mycket älg i Sverige. Trots att nästan 90 000 älgar sköts förra säsongen mättades inte den svenska efterfrågan.

””

Ett fritt djur

Annons

I Lunds saluhall har många kunder kommit in de senaste veckorna och frågat efter älg, berättar Oskar Falck i köttbutiken Holmgrens. Men de får bärga sig ytterligare någon vecka - det tar ett antal dagar innan köttet från de första skjutna älgarna i norra Sverige kan börja säljas i butik.

””

Innerfiléer och ryggpartier går åt först. Men även de delar av älgen som kräver mer av kocken, som framdelsköttet, har numera stor åtgång.

Vill sprida till fler

Av de 20 000 ton viltkött som jakten ger i Sverige varje år behåller jägarna 16 000 ton själva.

””

Hon tror att många jägare tycker att det är för krångligt att sälja. Många i norra Sverige har långt till närmaste vilthanteringsanläggning och om köttet ska säljas i butiker och på restauranger är det viktigt med jämn och hög kvalité, vilket kräver optimal hantering av djuret efter att det fällts. Jägareförbundet satsar därför på utbildning och informationsinsatser till jägarna. Samtidigt blir vilthanteringsanläggningarna fler, vilket underlättar för jägare som vill sälja.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons