Skarp kritik mot EU-kampanj
Tanken med den nylanserade kampanjen är att öka valdeltagandet i vårens EU-val jämfört med tidigare.
””
I senaste EU-valet röstade bara drygt 50 procent av de röstberättigade i Sverige. I EU överlag var siffran så låg som 42,6 procent - den lägsta i EU:s historia.
Enligt Markus Bonekamp vet bara varannan svensk att det är val till Europaparlamentet den 26 maj nästa år. I valet väljs ledamöter från alla EU-länder till parlamentet, som är den lagstiftande institutionen i EU.
Engagera alla
Målgruppen för kampanjen är de över 350 miljoner röstberättigade, hoppet är att man ska engagera andra med inlägg i sociala medier och på så sätt starta en rörelse för ökat valdeltagande. Men det lär inte hända, enligt Eva Ossiansson, som forskar om marknadsföring vid Göteborgs universitet. Kampanjen saknar basala element som en tydlig avsändare och en specifik målgrupp.
””
””
Risk för utnyttjande
Som kampanjen är utformad finns det även, enligt Eva Ossiansson, en risk att kampanjen utnyttjas för att driva sakpolitiska frågor.
””
Det ser Markus Bonekamp inte något problem i.
””
TT: Finns det inte en risk att man förknippar det folk sprider med er?
””
””
TT