Fotbolls-VM bra för handeln
Damfotbollen växer i Sverige och intresset för fotbolls-VM i Kanada är stort. Bryggerier, chipstillverkare och sporthandlare gnuggar sina händer.
Går åt mer öl
””
Sommaren är bryggeriernas bästa försäljningsperiod så fotbolls-VM, skolavslutningar och midsommarhelgen kommer att gå "hand i hand", som Giertta uttrycker det.
Hon anser inte att det är någon stor skillnad på om det är fotbolls-VM för damer eller herrar. Båda är stora evenemang som lockar många till tv-apparaterna.
Bra för spel
Även Svenska Spel, som är damlandslagets huvudsponsor, räknar med ett rejält uppsving under fotbolls-VM.
””
Det enda som är negativt ur Svenska Spels synvinkel är att fotbolls-VM spelas i Kanada, vilket innebär att matcherna sänds sent på kvällarna svensk tid.
””
Sporthandeln gynnas av att damlandslaget har kvalificerat sig till turneringen även om laget hamnat i en tuff grupp. Sveriges herrar var inte kvalificerade för Brasilien-VM förra året och tröjförsäljningen var därmed knackig.
””
TT