Ser grannkonflikten som metafor för krig
Agnes och Atli håller egentligen mest ihop för sin dotters skull, men när Agnes kommer på Atli med att kolla på en sexfilm med sitt ex, tvingas han raskt packa ihop sina grejer och flytta till föräldrarna. Han kastas in i en urspårad konflikt där grannarna, i skuggan av ett stort träd, tänjer på gränserna för vad som är tillåtet.
””
Filmen är hans tredje längre projekt. Den har redan haft premiär i hemlandet med publiksuccé som resultat, och den blev även Islands Oscarsbidrag 2017.
Ofta normala människor
Hafsteinn Gunnar Sigurdsson berättar att det finns många kända fall av grannkonflikter på Island som han har inspirerats av, vissa med rättegång som följd, en del som involverar träd.
””
Samtidigt vill han inte se den här grannkonflikten enbart som ett mikrokosmos han har skapat, utan drar paralleller till större friktioner i samhället.
””
Gråzoner
Förutom grannkonflikten utspelar sig en sidoberättelse där Agnes och Atli slåss om vårdnaden av sitt gemensamma barn, och Hafsteinn Gunnar Sigurdsson ser även trädet som en symbol för familjen.
””
TT: Hur skulle man egentligen lösa de här konflikterna tycker du?
””
TT