Annons

Så fungerar extremvädret i "Just cause 4"

Hur gör man egentligen väder i ett spel? Francesco Antolini - som leder arbetet i kommande "Just cause 4", där tornador, snöstormar och blixtnedslag sveper över den öppna världen - reder ut hur man skapar kaoset.(TT)
Publicerad 3 november 2018

"Just cause 4" är ett spel som liksom tidigare titlar i serien bygger mycket på fysik. Nästan allt du ser i spelet kontrolleras av de fysiska regler som byggs in i spelet, och hur de reagerar med varandra.

””
””

Så skapades vinden

Annons

Vanligtvis när en spelvärd byggs upp så är det som är "luft" egentligen bara ett tomt utrymme. För att skapa vind behövde man fylla den tomheten. Att få vinden att fungera ihop med fallskärm och vingdräkt och fortfarande få flygandet att kännas roligt var tufft.

Ytterligare en svårighet var att få vinden att interagera med alla fysiska objekt i spelvärlden och få det att se bra ut, trots konsolernas begränsningar i hårdvaran. Det gäller för programmerarna att skriva koden så bra som möjligt för att använda processorkraft och minne optimalt.

””

Så blir det extremt

Men att bara lägga till lite vind är inte ett tillräckligt försäljningsargument. Vädret behövde bli mer extremt. Därför kom någon på idén med en tornado. Och därefter fortsatte utvecklarna att spinna vidare till sandstormar, åskoväder och snöstormar.

””

Extremvädren används i specifika uppdrag, men uppstår också kontinuerligt i spelvärlden.

Olika väder i regionerna

"Just cause 4" utspelas i det fiktiva sydamerikanska landet Solis, som har olika geografiska zoner. I respektive zon kan man stöta på ett av extremvädren. På grässlätterna härjar virvelvindarna, över regnskogen blixtovädret, i bergen snöstormar och i öknen sandstormar.

””

Både fara och möjlighet

Vädret innebar både en fara och en möjlighet för spelaren. Spelaren kan använda väderfenomenen till sin fördel, om man lär sig hur de fungerar. Förutom att vara spektakulära var också ett mål att göra dem utmanade. Att fiendens sikt begränsas kan exempelvis användas för att skapa fällor eller att lurpassa på dem.

””

Hur är det jämfört med verklighetens oväder?

Annons

Inte likt alls egentligen, medger Antolini. Men det finns en inbyggd simulering av lufttryck och luftfuktighet i spelet. Anledningen är att kunna skapa moln som ser realistiska ut, så att spelaren kan se ovädren torna upp sig.

””

Spelet släpps den 4 december till Playstation, Xbox och PC.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons