Annons

KO överväger stämning mot Norwegian

Strejkdrabbade Norwegian lämnar felaktig information till sina resenärer på sin hemsida. Det menar Konsumentverket som nu överväger rättsliga åtgärder mot bolaget.(TT)
Publicerad 5 mars 2015

Enligt KO står det på Norwegians hemsida att passagerarna själva ska betala för mat, dryck och hotell och först efteråt få pengarna för utläggen tillbaka. Något som strider mot rådande EU-förordning. Bolaget ska i stället betala för mat och dryck på flygplatsen genom att exempelvis dela ut kuponger till de strandade passagerarna.

””

Bolaget ska även ordna med och betala för hotell och sedan bussa ut sina resenärer till dessa, något som enligt KO inte framgår på Norwegians hemsida.

Annons

Dessutom slår bolaget fast att strejk är en extraordinär omständighet och att kompensation därför inte utgår.

””

Kompensationen är en ersättning på 250-600 euro, utöver biljettpriset.

Norwegian ska ha yttrat sig i frågan senast den 18 mars.

””

Norwegian riskerar då 500 000 kronor i vite.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons