Annons

Klockbranschen går urbra

Klockförsäljningen ökar i Sverige. Förra året steg branschens omsättning till två miljarder kronor. Men det är inte bara klassiska schweiziska armbandsur som säljer. Även modeklockor från olika klädvarumärken är populära.(TT)
Publicerad 3 april 2016

Det har tidigare diskuterats om klockorna i våra mobiltelefoner kommer att ersätta traditionella armbandsur. Men statistik från Handelns utredningsinstitut (HUI) vittnar om att det råder goda tider för klockbutikerna och urmakarna i landet. Bara mellan 2013 och 2015 hade branschen en tillväxt på drygt 27 procent, visar siffror från HUI.

Modeaccessoarer

Annons

Under fjolåret omsatte klockbranschen sammanlagt 2 083 miljoner kronor.

””

Enligt henne ser branschen en stigande efterfrågan på både exklusiva armbandsur och klockor i mellanprissegment. Å ena sidan är det klockornas funktioner som fortfarande är eftertraktade - helt enkelt att kunna ha koll på tiden. Å andra sidan fungerar klockorna också som en modeaccessoarer.

””

Yngre målgrupp

Peter Simonsson är vd på Stjärnurmakarna med ett 40-tal butiker runtom i landet och också han berättar att klockintresset har fått ett uppsving. Förra året ökade bolagets försäljning med 60 procent, enligt honom.

””

Modeklockor från klädvarumärken som Gant, Michael Kors och Calvin Klein säljer bra, enligt Peter Simonsson.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons