Annons

Hopp att ESC ger lyft på lång sikt

Invasionen av schlagerfans i Stockholm väntas skapa ett uppsving för hotell, restauranger och butiker. Men de stora vinsterna av Eurovision Song Contest (ESC) tros komma på sikt. Tanken är att evenemanget är god Sverigereklam och lockar turister.(TT)
Publicerad 6 maj 2016

Eva Östling, vd för besöknäringens branschorganisation Visita, är övertygad om att musikfesten medför en tillfällig ekonomisk uppgång för huvudstadens näringsliv.

””

Tar med sig fler

Annons

Östling ser stora möjligheter med att besökarna återvänder, i sällskap med fler, och även börja titta på andra delar av Sverige.

””

Anneli Ahlblom, chef för Clarion Hotel Sign i centrala Stockholm, är säker på att ESC är bra för affärerna.

””

Mer än Malmö

Hur mycket de tusentals besökarna lägger ner tillsammans är svårt att göra träffsäkra prognoser om. Men Jesper Ackinger, projektchef för ESC i Stockholms stad, hoppas på mer än de 160 miljoner kronor som det handlade om när Malmö var ESC-värd 2013.

Kommunen har plöjt ner 100 miljoner kronor i evenemanget, och i likhet med många andra räknar Ackinger med positiva effekter på lång sikt. Martin Karlsson, seniorkonsult på HUI research, som under lång tid mätt de ekonomiska effekterna av Eurovision och andra stora evenemang, tror att det är en riktig bedömning.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons