Annons

FI vill stärka konsumentskyddet

Finansinspektionen (FI) vill stärka konsumenternas ställning i finansiella sammanhang. Bland annat vill FI att provisioner ska vara förbjudna vid finansiell rådgivning. - Här behövs ett starkare konsumentskydd, säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen.(TT)
Publicerad 3 maj 2016
””

Försäljning av diverse sparformer sker ofta i form av "rådgivning". Men företagen som ger råden får inkomster i form av provisioner och har inte kundernas bästa för ögonen. Risken finns att kunderna får vilseledande råd för att den egna provisionen ska maximeras. I värsta fall leder det till att sparare hoppar på dyra alternativ de inte förstår och dessutom förlorar pengar på.

Enligt FI väljer sparare som träffat en försäkringsmäklare dyrare fonder än de som exempelvis söker själva på nätet.

Annons

Digitaliseringen på finansmarknaderna slår igenom allt mer. Enligt Erik Thedéen kan nya automatiserade digitala tjänster öppna för effektiv rådgivning, ökad konkurrens och lägre priser. Men det är viktigt att konsumentskyddet upprätthålls, skriver Finansinspektionen i en ny konsumentskyddsrapport.

För ett år sedan tvingades bankerna att börja redovisa vilken faktisk ränta bolånekunderna fått efter förhandling. FI skriver i sin rapport att det gått för kort tid fört att man ska kunna utvärdera effekterna i form av bättre villkor eller ökad rörlighet.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons