Annons

Efterhängsen reklam irriterar

Hör du till dem som störs av efterhängsen reklam sedan du handlat på nätet? Du är knappast ensam. En majoritet av de som shoppar på nätet irriteras av den efterföljande reklamen, visar en undersökning.(TT)
Publicerad 9 juni 2017

Retargeting annonsering, som det heter på branschspråk, är reklam som riktas till den som varit inne på en sajt och tittat på eller köpt en produkt eller tjänst. Annonsformen har ökat i takt med att e-handeln växer.

Men nu visar en ny undersökning från Demoskop, i samarbete med intresseorganisationen Sveriges annonsörer, att folk känner sig förföljda av den typen av reklam.

Annons

Riktad reklam

I undersökningen framkommer att 85 procent av svenska folket i åldrarna 18-80 år har köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. 57 procent svarar att de har sett reklam på nätet där samma produkter eller tjänster som de tidigare köpt har utannonserats. 80 procent av de som har sett reklamen menar dessutom att det har varit reklam för exakt samma produkt eller tjänst som de köpt.

Tre av fyra är negativa till reklamen. Vanligaste orden för att beskriva den är "förföljd", "bevakad" och "onödig då jag redan köpt samma sak".

””

Flera veckor

Det som irriterar mest är att reklamen fortsätter att poppa upp flera veckor efter det man köpt en produkt eller bara tittat på en produkt.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons