Annons

Barkedja får sälja Bamsefavoriten

Att seriebjörnen Bamse älskar sin starka specialhonung känner nog de allra flesta till. Men det betyder inte att han har ensamrätt på att använda sig av ordet "dunderhonung", slår Patent- och registreringsverket fast efter en varumärkestvist, skriver Dagens Media.(TT)
Publicerad 7 november 2018

Att seriebjörnen Bamse älskar sin starka specialhonung känner nog de allra flesta till. Men det betyder inte att han har ensamrätt på att använda sig av ordet "dunderhonung", slår Patent- och registreringsverket fast efter en varumärkestvist, skriver Dagens Media.

Upprinnelsen till tvisten är att en barkedja säljer shots som de kallar för "dunderhonung", något som Bamseförlaget ville stoppa med hänvisning till att barkedjan snyltar på deras varumärke. Barkedjan hävdar å sin sida att deras shot inte vänder sig till barn, vilket innebär att det inte finns någon risk för förväxling.

Annons

Nu står det klart att Bamseförlaget förlorar tvisten: "Dunderhonung" är inte ett tillräckligt välkänt varumärke, anser Patent- och registreringsverket som därmed ger grönt ljus till barkedjan.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons