Så ska skolresultaten bli bättre
Janita Kirchberg (SD) hade ställt en interpellation till bildningsnämndens ordförande Sören Bondesson (S) med anledning av de sjunkande resultaten i skolan.
Sören Bondesson svarade angående de elever som gick ut nian i våras att de elever som haft behov av extra anpassningar fått det och att elever i behov av särskilt stöd först har fått en pedagogisk kartläggning. Elevhälsan har också varit inkopplad när det gäller elever med stor frånvaro och i vissa fall även sociala myndigheter.
Trots all hjälp, sjönk resultaten och Janita Kirchberg undrade hur skolan ska säkerställa att årskullarna som nu går i högstadiet ska klara att uppnå kunskapskraven.
– Bildningsförvaltningen har fått i uppdrag av bildningsnämnden att grundligt analysera resultaten och ta fram en handlingsplan, sa Sören Bondesson.
Han kunde inte svara på vad som hänt med eleverna som gick ut nian, eftersom de inte längre är bildningsnämndens ansvar.
Henrik Nilsson Bokor (S) gick in i debatten.
– Det här är en oerhört viktig fråga som inte bara kan ligga på bildningsnämnden. Vi måste samlas kring det här. Välutbildad personal räcker inte. Stöd här och nu är viktigt, men det kan ta lite tid. Vi har en lång resa att göra.
Janita Kirchberg var inte helt nöjd med svaren.
– Jag är fortfarande orolig för vad som händer med eleverna som går i nian och även i åttan. Även om ska ta fram en handlingsplan, hinner man ge dem de stöd de behöver?
– Vi har ett fortsatt arbete på hela linjen. De gör nog så gott de kan. Den övergripande frågan är varför det är så här. Hela förvaltningen jobbar med det, sa Sören Bondesson.