Annons

Hamnen söker dispens för buller på kvällstid

Bergkvara Hamn & Stuveri AB vill behålla riktvärdet för buller vid lossning av timmer från fartyg på kvällarna
Torsås • Publicerad 27 december 2003

Det framför hamnbolaget i en skrivelse till länsstyrelsens miljöprövningsdelegation, MPD, som nu ska pröva om hamnbolaget kan få dispsens för buller.

Bolaget har sedan länge beställt en utredning om bullret till omgivningen i hamnområdet av ÅF-Energi & Miljö AB i Växjö som nu är klar med sin rapport.

Annons

I rapporten slås fast att riktvärdena för buller klaras både dagtid och nattetid. Detta efter ombyggnad av maskiner och skärmning med timmertravar. Bullernivån klaras vid lossning av fartyg dagtid och lastning av timmer både dagtid, kvällstid och nattetid.

Lossning av fartyg

Det riktvärde som inte klaras är vid lossning av timmer från fartyg kvällstid. Kraven för nyetablerad industri är fem decibel lägre bullernivå dag, kvälls- och nattetid. Dagtid klaras riktvärdet på 50 decibel. Även kvälls- och nattetid klaras riktvärdet på 45 decibel vid lastning på bil, men inte när ett fartyg ska lossas på kvällen.

- Det är inte realistiskt att bygga om maskinerna så att totalt fem decibel lägre ljudnivå klaras. Det är osäkert om det riktvärdet klaras och maskinernas kylning försämras, framhåller ÅF-Energi & Miljö i rapporten till hamnbolaget och länsstyrelsen.

Av utredningen framgår att kravet kan klaras av om ett sex meter högt plank med en längd på 100 meter uppförs. Det skulle kosta 1,5 miljoner kronor. Men utredningen ger det förslaget tummen ned. Detta eftersom det tar bort havsutsikten för de boende i området, och då är det heller inget realistiskt alternativ.

Höga kostnader

- Med tanke på att kvällslossningen av timmer från fartyg inte utförs särskilt ofta och att kostnaderna för möjliga lösningar är stora, så föreslås att riktvärden för buller från befintlig industri och hamnverksamhet vid anläggningen får behållas, påpekar utredaren Göran Kårfalk i rapporten till länsstyrelsen.

Trafikchef Annjeanette Strömberg vid Bergkvara Hamn & Stuveri AB framhåller dessutom att miljömotorer ger ett högre bullervärde än vanliga motorer för de maskiner som används i Bergkvara hamn.

Endast fem laster

Mätningarna och miljörapporten har dragit ut på tiden och skulle ha presenterats redan i början av året. Förseningen beror på att det krävs ostlig vind vid mätningar och att endast fem timmerlaster anlände till hamnen i Bergkvara under det första halvåret 2003. Därefter har det varit betydligt bättre fart på trafiken.

Bo Lundquist
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons