Annons

Polisen tappar i förtroende

Det svenska folkets förtroende för polisen minskar.– Många upplever att brotten ökar, även om de inte gör det, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap.
Samhälle • Publicerad 6 april 2017

Polisen faller i den årliga Förtroendebarometern, som ger en bild av svenska folkets inställning till olika myndigheter, företag, medier och politiska partier i Sverige.

I fjol hade 61 procent av svenskarna ett mycket stort, eller ganska stort, förtroende för polisen. I år är siffran 54 procent.

Annons

– Många upplever att brotten ökar, även om de inte gör det, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Polisen ligger dock fortfarande ganska högt på förtroendelistan, tionde plats, jämfört med många andra aktörer.

Precis som i fjol toppas barometern av Systembolaget, med exakt samma siffror som förra året. Sju av tio har mycket eller ganska stort förtroende för "Systemet". Bolaget delade i fjol topplatsen med Sveriges Radio som har halkat ned, till 64 procent. Inom public service har även SVT fått ett minskat förtroende.

Topp tre utgörs av Systembolaget, universitet/högskolor (65 procent) och just Sveriges Radio.

Mest negativ förändring står Postnord för, med ett ras på 21 procentenheter.

– Posten skjuter sig själv i foten flera gånger om, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

– Man går från 37 procents förtroende till 16 procent. Det är större än Volkswagen förra året efter deras skandal.

De andra som har tappat mest är Moderaterna som har ett förtroende på 22 procent (tappat 12 procentenheter) och Ericsson som har 22 procent (tappat 12).

Även sjukvården får minskat förtroende, från 61 procent till 55.

– Jag tror det är sjukvårdsköer, BB i Norrland, diskussioner om sjukvården. Det tror jag påverkar förtroendet, säger Toivo Sjörén, Sifos opinionschef.

Annons

I den djupaste botten är det sig likt mot förra året, där återfinns Feministiskt initiativ (11 procent), Expressen (10 procent) och TV3 (9 procent).

Det går också att se vilka som har haft en störst positiv förtroendeförändring jämfört med 2016: Centerpartiet, dagspressen och facket. Alla dessa tre har dock höjt sig från relativt låga förtroendenivåer från början. Centerpartiet har i och med detta högst förtroende av riksdagspartierna. Lägst har Miljöpartiet, som minskar och ligger på 13 procent.

Några aktörer mäts i år för första gången, som Google och Facebook. Förtroendet till förstnämnda hamnar på 40 procent, vilket är ungefär samma som för kungahuset. Facebook har däremot klart svagare förtroende, 12 procent.

I år har man även frågat folk vilket förtroende de har för "det sätt på vilket det svenska samhället är organiserat". 58 procent har mycket eller ganska stort förtroende för detta.

– Jag är förvånad över det höga förtroendet, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Förtroendebarometern presenteras av Medieakademin och görs i samarbete med Göteborgs universitet och marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo. (TT)

Jonas Dagson/TT

Fakta

Förtroendebarometern 2017

De samhällsaktörer som har största förtroende bland svenska folket (förra årets siffror inom parentes):

1 (1). Systembolaget – 70 procent har mycket eller ganska stort förtroende (70 i fjol)

2 (4). Universitet/högskolor – 65 procent (65)

3 (1). Sveriges Radio – 64 procent (70)

4 (6). Ikea – 61 procent (61)

5 (3). SVT – 60 procent (66)

De samhällsaktörer som har minst förtroende:

TV3 – 9 procent (9)

Expressen – 10 procent (10)

Feministiskt initiativ – 11 procent (12)

Arbetsförmedlingen – 12 procent (13)

Facebook – 12 procent (mäts för första gången)

De som har ökat mest:Centerpartiet, från 20 till 30 procent, dagspressen, från 24 till 31 procent, och facket, från 22 till 29 procent.

De som har minskat mest:Postnord, från 37 till 16 procent, Moderaterna, från 34 till 22 procent, Ericsson, från 28 till 20 procent, Svenska kyrkan, från 41 till 34 procent, och polisen, från 61 till 54 procent.

Fakta: Medieakademin

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons