Annons

Nike bryter med Irwing

Sportmärket Nike bryter med basketstjärnan Kyrie Irving, som stängs av från basketklubben Brooklyn Nets på obestämd framtid.
Basket • Publicerad 5 november 2022
Kyrie Irving tappar storsponsorn Nike.
Kyrie Irving tappar storsponsorn Nike.Foto: Jessie Alcheh/AP/TT

Den senaste stormen kring Nets guard Kyrie Irving började med att han delade en länk på Twitter till en film som bygger på en bok med antisemitiskt innehåll. Irving kritiserades och uppmanades till att be om ursäkt men försvarade inledningsvis sin rätt att dela vad han ville.

– Jag tror att vi inledningsvis försökte att arbeta igenom en utbildningsbit kring det här och utbilda alla inblandade, säger Nets chef Sean Marks till The New York Times, och fortsätter:

Annons

– Det fungerade uppenbarligen inte.

Ursäkt inte tillräckligt

Först när klubben stängde av honom fem matcher utan lön kom en ursäkt från Irving, där han medgav att en del innehåll i dokumentären i fråga var antisemitiskt, stötande osant.

"Jag är djupt ledsen att jag orsakat er smärta, och jag ber om ursäkt, skrev Irving riktat till alla judiska familjer och samfund.

Men det har fortsatt att blåsa. På fredagen meddelade Marks att ursäkten var ett steg i rätt riktning, men inte tillräckligt. Irving måste träffa judiska ledare och få rådgivning innan han är välkommen tillbaka till spel.

Nike bryter

På fredagen sade också sportmärket Nike upp sitt långtgående samarbete med stjärnan, och kommer inte släppa skovarianten Kyrie 8 som planerat.

"På Nike tror vi inte att det finns något utrymme för hatpropaganda och vi fördömer all form av antisemitism", skriver Nike.

Enligt Fox Sports var Irvings avtal med Nike värt uppskattningsvis 17 miljoner dollar om året, motsvarande 187 miljoner kronor.

Det är inte första gången som Irving delat kontroversiella åsikter och i fjol stoppades Irving från spel då han vägrade vaccinera sig mot covid-19. Han har tidigare exempelvis också bestraffats för att ha vägrat prata med journalister i samband med matcher.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons