Kristdalasonen siktar högt i Novemberkåsan
Kim Nilsson är 33 år. Motorintresset har han i blodet. Han var med pappa i garaget som väldigt liten och började köra motorcykel redan som treåring.
I helgen är det dags för den årliga höjdpunkten för den enduro-frälste.
– Det är detta jag tränar för hela året. Jag tävlar ju för Vimmerby MS och därmed blir det ju en hemmatävling. Sedan augusti har jag tränat stenhårt, kört alla sträckor som väntar och kört omkring 35-40 timmar i mörker.
Vad betyder det att få köra på hemmaplan?
– Det är en stor fördel som jag kan dra nytta av. Jag vet vart det inte går att åka, vet hur det är att köra i mörker på sträckorna, det är inget snack om att det är en stor förde.
Han har fyra "Kåsor" på meritlistan sedan tidigare. Tre har han lyckats genomföra och allra bäst gick det i Falun 2009 då han slutade femma. Han vet vad som väntar och kallar det för "idioti" att utsätta sig för något sådant här gång på gång.
– Det är långt, blött, skitigt och mörkt. Det är ju 180 idioter som ska försöka klara av det här, haha. Det är det tuffaste du kan ge dig på inom enduro i Sverige. Samtidigt är det ju kul och en utmaning utöver det vanliga.
Lotten har gett honom startnummer 124. Ett tufft startnummer, men Nilsson väljer att se det positivt.
– Det är bara att kriga på från slutet. Det behöver inte vara en nackdel, nu får jag jaga i stället för att jagas. Mentalt kan det vara tufft om man startar tidigt och bli omkörd, nu kan jag förhoppningsvis köra om en del förare och då växer självförtroendet.
Vad är målsättningen?
– Att komma runt är alltid målsättningen först och främst. Men jag hoppas att vara topp tio efter dagsträckorna och sedan klättra ytterligare under natten.
Topp fem är din bästa placering i Novemberkåsan - kan du slå det?
– Jag hoppas att jag kan få en bättre placering.
Så ska Nilsson genomföra "Kåsan":
• Starten går 10.02 på lördagen:
– Det är fem sträckor som väntar på dagen, mellan varje stäcka har man ett par minuter att slå i bränsle. Jag kommer försöka byta kläder någon gång också och äta hela tiden för att inte bli vrålhungrig.
• Runt 15.00 ska dagsträckorna vara avverkade:
– Då ska endurocykeln in i en sluten depå, inga förare får ha cyklarna med sig. Då gäller det att duscha, ta på sig torra kläder, äta och försöka sova i knappt en timme. Sen blir det en löptur för att få i gång blodcirkulationen för att inte bli stel direkt på första sträckan och få mjölksyra.
• 18.02 inleds kvällspasset:
– Cykeln får hämtas i depån en kvart innan start och då har man lite tid att fixa med den. På natten väntar sedan tio sträckor, dubbelt så många som på dagen. Det är ungefär tio timmars mörkeråkning som väntar. Framåt småtimmarna är det fruktansvärt, man vet knappt vad man heter. Det är tufft både fysiskt och mentalt, man får inte tänka på att man är trött.
• Målgång runt 03.30:
– Då blir det att sova ett par timmar. Vid 11.00 på söndagen är det prisutdelning sen ska depån rivas, tält plockas ner med allt från värmekanoner, elverk, lampor och husvagn. Allra värst brukar det sedan bli på måndagen och tisdagen, det är då den värsta träningsvärken kommer.
Kim Nilsson om...
...favoriterna i tävlingen:
– Joakim Ljunggren och Carl-Johan Bjerkert är alltid bra sen är världsmästaren, fransmannen Pela Renet, som även vann Six days nyligen med. Han går inte räkna bort, men det här blir annorlunda mot de fina och snabba prov han är van vid.
...kostnaden i att genomföra en Novemberkåsa:
– Gör du din första "Kåsa" handlar det nog omkring 25 000-30 000 kronor, då är det många grejer du behöver. Nu har jag en del grejer från tidigare "Kåsor" så för min del handlar det nog om runt 15 000 kronor.
...om sitt serviceteam:
– Jag har åtta man i mitt team som det ser ut nu. Det gäller att noga gå igenom innan vad alla ska göra, det finns inte mycket tid att spela på mellan sträckorna.
Novemberkåsan
• Det är hela 178 anmälda deltagare i årets upplaga. 145 i elitklassen och 33 i juniorklassen.
• Tävlingen lockar många utländska deltagare.
• Tävlingen har körts sedan 1915, med avbrott endast för första och andra världskriget 1939-1945 och högertrafikomläggningen 1967.
• Tävlingen omfattar en sträcka på cirka tio mil som körs ett varv på dagen och två varv på natten på skogsstigar och i terräng totalt ca 30 mil.
• Numera är Novemberkåsan känd för sin svårighet och sina svåra passager som kan vara bäckar, myrar och vattendrag.
Anmälda deltagare från länet:
Vimmerby MS:
Carl Johan Bjerkert
Magnus Holm
Johan Wallerstedt
Christian Pettersson
David Landberg
Daniel Pantzar
Jerry Sjögren
Peter Svensson
Roger Blixt
Jonas Gustafsson
Kim Nilsson
Oscar Blom,
Simon Milton,
Didrik Gustafsson,
Westervik MSK:
Fredrik Karlsson
Oskarshamns MSK:
Johan Höckerfelt, Oskarshamns MSK (kommer ej till start)
Målilla MK:
Marcus Persson
Jonas Olausson