Annons

Skyll inte Orrefors fall på Torsten Jansson

Som vi alla vet går det inte bra för Glasriket.
Nyheter • Publicerad 15 mars 2012
Insändarskribenten menar att Torsten Jansson har gjort vad han kan för att rädda det småländska glaset: "Man skall berömma honom för att han gav glaset i Småland chansen att utveckla sig och ha en framtid."
Insändarskribenten menar att Torsten Jansson har gjort vad han kan för att rädda det småländska glaset: "Man skall berömma honom för att han gav glaset i Småland chansen att utveckla sig och ha en framtid."Foto: Anders Johansson

Det har lagts ner många glasbruk; Orrefors (nästan), Åfors (nästan), Boda och Sea. Man pratar om den ekonomiska krisen som orsak till nedläggningarna. Det är inte hela sanningen. Det är lätt att kritisera vd:n Torsten Jansson, men man skall berömma honom för att han gav glaset i Småland chansen att utveckla sig och ha en framtid. Det är inte hans fel att det inte kom fram produkter som kunde leda till en framtid för glasbruken. Han har sin marknadsföringsapparat som kunde ha underlättat att sälja glaset runt om i världen. Varför kom ingen kritik och påtryckningar på alla formgivare, vilkas uppgift det är att hitta nya produkter som kan leda till framgång för glasbruken. Det är inte Torsten Jansson som skall sköta det jobbet. Han anställde folk som skall sköta glasbruken. Att det inte kom fram några bra produkter är inte hans fel. Arbetarna tillsammans med facken, tjänstemän och säljare skulle ha tryckt på formgivarna, så att dessa skulle ha hittat de rätta produkterna, som går att sälja, som folk vill ha. Är formgivarna odugliga, då kan ledningen öppna dörrarna för nya formgivare från hela världen. Orrefors/Kosta/Boda-koncernen levde för länge på namnet, under många år kom inga nya produkter som kan fascinera folk, nu när vi ändå har de duktigaste arbetarna i världen.

Sluta leka med sanden och att måla ormar och ögon. Vi befinner oss nu i nådens år 2012. Det behövs något nytt. Det hjälper inte om ni ropar efternäringsminister Annie Lööf. Ni måste lösa problemen själva.

Ljupco Kocovski

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons