Annons

Personalens kritik tas på stort allvar

Angående Barometerns artiklar den 6 och 8 mars om Nationellt Försäkringscenter (NFC) Kalmar.
Nyheter • Publicerad 10 mars 2012
Camilla Ödin, platschef, Nationellt Försäkringscenter (NFC) Kalmar, ger sin syn på den senaste tidens kritik.
Camilla Ödin, platschef, Nationellt Försäkringscenter (NFC) Kalmar, ger sin syn på den senaste tidens kritik.Foto: Lars Johansson
Camilla Ödin
Camilla ÖdinFoto: Paul Madej

De senaste två åren har vår personalstyrka utökats från 130 till idag cirka 270 medarbetare då vi fått fler uppdrag till Kalmar. Det har varit möjligt tack vare förtjänstfullt arbete av all personal.

Den kritik som framställts i artiklarna av personalen inom bostadstillägg tar jag på stort allvar. Det är fyra medarbetare som inte fått förlängd anställning och inte 30 som uppges. ?Jag har förståelse för att det kan upplevas jobbigt för de drabbade men också för deras nära kollegor.

Annons

Vi i ledningsgruppen har ett ansvar att fatta beslut utifrån vad som är bäst för kund och verksamhet. Vi har absolut inte satt i system att avsluta anställningar för att undvika att medarbetare får tillsvidareanställning utan har tvärt om anställt de flesta som tidigare haft en tidsbegränsad anställning. Vi har idag nio tidsbegränsat anställda på kontoret.

NFC Kalmar är en stor arbetsgivare och om vi exkluderade alla sökanden som har någon koppling till kontoret skulle vi gå miste om kompetenta medarbetare. Om vi har anhöriga till chefer som söker tjänster, är dessa chefer aldrig delaktiga på något sätt i rekryteringen. Alla anställs utifrån egna meriter.

Att medarbetare kan uppleva arbetssituationen som stressande är inte konstigt eftersom vi har höga krav på oss. Vi har hela tiden våra serviceåtaganden och uppdrag gentemot kunden att ta hänsyn till. Våra kunder skall ha rätt beslut i rätt tid, detta innebär under begränsade perioder att vi får arbeta övertid. Vi har i genomsnitt haft sex timmar övertid per person och månad, till största delen på frivillig basis.

Vi har ibland valt att hyra in personal för att hantera tillfälliga arbetsuppgifter. Det finns inte några juridiska hinder mot det men vi har valt att använda den möjligheten sparsamt och enbart när vi redan från start kan se att anställningen kommer att bli tillfällig. Den inhyrda personalen får samma utbildning och gör ett mycket gott arbete. Även i processen med inhyrd personal samverkar vi med de fackliga representanterna.

Camilla Ödin, platschef Försäkringskassan

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons