Annons

KLT: "Vi hade helst sett en annan lösning"

Omläggningen av busstrafiken i Oskarshamn fortsätter ställa till det för både resenärer och bussförare. KLT kämpar för att lindra problemen med trånga hållplatser och irriterande gupp.
Katharina Seijsing
Oskarshamn • Publicerad 25 april 2017
Trycket är stort på hållplatserna utmed Södra Långgatan. Så här såg det ut en eftermiddag då fyra bussar anlände nästan samtidigt. Den sista i kön blev till och med stående över övergångsstället.
Trycket är stort på hållplatserna utmed Södra Långgatan. Så här såg det ut en eftermiddag då fyra bussar anlände nästan samtidigt. Den sista i kön blev till och med stående över övergångsstället.

Att det stundtals kan vara riktigt trångt vid hållplatsen på Södra Långgatan illustreras väl på bilden här ovan.

När OT kontaktar KLT:s trafikchef Katharina Seijsing sedan hon fått titta på bilden, medger hon att det är trångt och det är besvärligt när flera bussar anländer samtidigt.

Annons

– Problemet är att vi fått flytta ut hållplatserna på gatan. Vi var inte heller för den här lösningen, men nu blev det så här. Det skapar också problem eftersom det är många resenärer som stiger av och på bussarna i centrum, det är betydligt fler än vid stationen, säger hon.

Att fyra bussar blir stående i rad vid hållplatsen på Södra Långgatan är, enligt Katharina Seijsing, ovanligt. Egentligen ska det inte heller behöva hända, menar hon.

– En av bussarna borde inte ha varit där vid det här tillfället, men det finns säkert en förklaring som inte jag känner till, säger hon.

Omläggningen av busstrafiken genomfördes i vintras då busstorget avvecklades samtidigt som nya hållplatser kom till utmed Södra Långgatan.

Katharina Seijsing påminner om att man från KLT:s sida aldrig var för den lösning som kommunen drev igenom.

– Vi hade helst sett att det blivit en annan lösning, men nu blev det så här och vi försöka anpassa oss. Nu pågår det också en del arbeten och vi har en ständig dialog med kommunen om vad som kan åtgärdas för att underlätta för trafiken, säger hon.

Utöver rent praktiska åtgärder tittar även KLT på hur man genom att ändra vissa avgångstider kan lätta på trycket vid hållplatserna.

Enligt Katharina Seijsing är det svårt att hitta lösningar beroende på att bussarna måste anpassas till avgångar i exempelvis Kalmar.

– Vi gör vad vi kan genom ändra vissa avgångar men det är inte lätt att få till några större förbättringar, säger hon.

Inför tidtabellomläggningen i augusti hoppas KLT att man ska kunna genomföra förändringar som ska märkas.

Annons

En annan fråga som dominerat debatten sedan de nya hållplatserna togs i bruk är de gupp som anlades runt om i centrala Oskarshamn.

Kritiken mot guppen har varit massiv från allt från bussförare till resenärer och vanliga bilister. Från KLT:s sida är man också kritiska till hur vissa av guppen har utformats.

– Jag kan säga att vi haft diskussioner med Oskarshamns kommun om väggupp i flera år. Nu har frågan blivit ännu mer aktuell och vi är inte direkt förtjusta i de nya guppen, men nu har vi ändå fått besked om att guppen på Södra Långgatan ska göras om och det välkomnar vi, säger Katharina Seijsing.

”Vi gör vad vi kan genom ändra vissa avgångar men det är inte lätt att få till några större förbättringar.”

KLT:s trafikchef

Johan WinsellSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons