Annons

Färjetrafiken kan stoppas

Havs- och vattenmyndigheten, HAV, ifrågasätter all tyngre fartygstrafik när muddringen under hamn­saneringen pågår. Men även hamnverksamheten.
Oskarshamn • Publicerad 7 december 2012
Havs- och vattenmyndigheten ifrågasätter färje- och fartygstrafik i hamnen.Foto: Per Hammenvik
Havs- och vattenmyndigheten ifrågasätter färje- och fartygstrafik i hamnen.Foto: Per HammenvikFoto: Per Hammenvik

Det framgår av ett yttrande till läns­styrelsen som kom under torsdagen när det gäller hamnbolagets ansökan om tillstånd för verksamheten. HAV anser inte att det är möjligt att pröva och framställa relevanta villkor för hamnverksamheten innan saneringen är klar.

Den hamnverksamhet som redan pågår ifrågasätter de också eftersom de anser att Oskarshamns hamn bör klassas som ett miljöriskområde enligt miljö­balken.

Annons

När och om saneringen utförs vill de att sanerings­arbetena ska utföras så skonsamt för miljön som möjligt. De menar att i det perspektivet bör färjetrafiken och fartygstrafiken i hamnen läggas ner under saneringsarbetet. Men även regleras hårt som situationen är i dag.

De påpekar för länsstyrelsen att de kan hantera hamnen som ett miljöriskområde och i detalj reglera användningen av vatten­område när det gäller hur fartygstrafik får bedrivas.

”Pågående fartygstrafik i området påverkar genom propellerrörelser mycket starkt både spridningen av de föroreningar som i?dag finns lagrat i sedimenten, men även förutsättningarna av att kunna utföra saneringarna på ett ur miljösynpunkt riskfritt sätt”, skriver HAV till länsstyrelsen.

De har framfört samma synpunkter även tidigare.

– Den här argumentationen känner vi igen från de förhandlingar som fördes i mark- och miljödomstolen. Men de fick inget gehör för sina synpunkter, säger kommunens projektledare för hamn­saneringen, Rolf Persson.

Han väntar liknande tongångar när samma myndighet ska utvidga sin talan inför mark- och miljööverdomstolen inom kort.

– Den första muddringen tar cirka tre månader. I inre hamnen räknar vi med att det tar cirka ett år, säger Rolf Persson.

– Men Kustbevakningen måste ju till exempel kunna trafikera hamnen. De måste kunna rycka ut för att klara sina arbetsuppgifter.

– Och jag förstår heller inte hur färjetrafiken ska kunna stoppas. Ska gotlänningarna tvingas kvar på ön och godset dit inte kunna transporteras, säger Rolf Persson.

Torsten Strömberg
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons