Annons

Eleverna fick lära sig att göra smarta val

För att bli en bra konsument är det viktigt att känna till sina rättigheter. Ekonomismart har besökt folkhögskolan för att berätta för eleverna om försäkringar, reklam och medvetna val.
Edvin Arnby-Machata
Oskarshamn • Publicerad 27 november 2015
Hanna Karlsson och Edvin Arnby-Machata från Ekonomismart berättade om bland annat varumärken och reklam för folkhögskolans elever. Foto: Karin Lagerström
Hanna Karlsson och Edvin Arnby-Machata från Ekonomismart berättade om bland annat varumärken och reklam för folkhögskolans elever. Foto: Karin Lagerström

Under torsdag och fredag var Hanna Karlsson och Edvin Arnby-Machata från Ekonomismart på Oskarshamns folkhögskola för att hålla kurs för eleverna som går Allmän kurs och Studiemotiverande folkhögskolekurs.

Konsumenträtt och privatekonomi men även mjuka värden som hur vi reagerar på reklam avhandlades under de två kursdagarna.

Annons

Vid OT:s besök på fredagen fick eleverna följa en familj och fundera på vad som händer om någon blir arbetslös eller när det är dags att skaffa barn.

Det mesta handlade till syvende och sist om pengar – eller bristen på dem.

– Det behöver inte vara fel att ta ett lån men det kan vara lätt att råka illa ut om man inte vet vad det egentligen kommer att kosta, säger Edvin Arnby-Machata.

Den som tar snabblån riskerar att hamna i skuldfällan, liksom den som äger en bil men inte betalar trafikförsäkringen. Då går nämligen Trafikförsäkringsföreningen in och betalar – men det är dyrt.

En bra hemförsäkring är också ofta både bättre och billigare än flera tilläggsförsäkringar för elektronikprylarna.

Att satsa på en olycksfallförsäkring till sig själv kan vara bra.

– Det är viktigt att vara försäkrad om olyckan är framme, säger Hanna Karlsson och berättar att hon själv har fått en ersättning för en skada i axeln.

Eleverna fick även tips om kommunens konsumentvägledning som kan ge opartisk hjälp.

– Unga kan inte mindre om ekonomi än andra men de är mer utsatta eftersom de kan ha svårare att få bostad och ofta har timanställningar, säger Edvin Arnby-Machata.

Inne i klassrummet lyssnade ett tiotal elever koncentrerat när Hanna Karlsson och Edvin Arnby-Machata berättade om reklamens påverkan. De var snabba med att känna igen varumärkena Pringles och Coca-Cola efter att bara ha sett silhuetterna av produkterna. En gammal reklamfilm för cigarretter väckte också en del tankar. Reklam säljer ofta inte bara en produkt utan en hel livsstil.

Annons

Johanna Österberg var nöjd med dagen.

– Det har varit jättebra, jag har lärt mig mycket som jag inte visste tidigare, om sambolagen bland annat, det är bra att skolan tar in föreläsare.

Johanna Österberg som går en Studiemotiverande folkhögskolekurs tycker att hon lärde sig mycket nytt under dagen.
Johanna Österberg som går en Studiemotiverande folkhögskolekurs tycker att hon lärde sig mycket nytt under dagen.

"Unga kan inte mindre om ekonomi än andra men de är mer utsatta eftersom de kan ha svårare att få bostad och ofta har timanställningar."

Ekonomismart

Fakta

Ekonomismart

Ekonomismart är en utbildning där unga vuxna i åldern 18–30 år ska lära sig ta makten över sina pengar. Verksamheten startade 2009 och finns i hela landet.

Det är ett samarbete mellan Folkuniversitetet, Konsumentverket, Finansinspektionen och Sparbanksstiftelserna Kronan, Alfa och Nya.

Karin LagerströmSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons