Annons

Coop gick med miljonförlust förra året

Coop Oskarshamn med omnejd gick med 2,7 miljoner kronor i förlust under 2018. Även omsättningen föll med sex miljoner kronor till 437 miljoner kronor med momsen borträknad.
Oskarshamn • Publicerad 10 mars 2019
Den stora om- och tillbyggnaden av Coop Flanaden påverkade försäljningen under byggtiden.
Den stora om- och tillbyggnaden av Coop Flanaden påverkade försäljningen under byggtiden.

Det framgår av den årsredovisning som tagits fram inför distriktsstämmorna, som inleds i Virserum på måndagen, och avslutas den 20 mars i Högsby.

Totalt finns det 15 butiker med i föreningen. De övriga är Oskarshamn, Kolberga, Hultsfred, Blomstermåla, Fårbo, Figeholm, Alsterbro, Påskallavik, Målilla, Vimmerby, Berga, Kristdala och Mönsterås. En distriktsstämma hålls för varje butik.

Annons

Omsättningsminskningen i föreningen ligger runt en procent och tillskrivs till största delen till -och ombyggnaden av Coop Flanaden.

Exkluderar man den butiken ligger försäljningen i paritet med föregående år.

– Föreningen har under året investerat stort i verksamheten. Den absolut största investeringen i föreningens historia är om- och tillbyggnaden av Coop Flanaden. Under ombyggnationen har butiken haft en lägre försäljning än tidigare, vilket är helt naturligt när man påverkar säljytan under så lång tid, säger vd:n Niclas Johansson.

– Det har haft direkt inverkan på rörelseresultatet.

Coop Flanaden står för en femtedel av föreningens totala omsättning och är en viktig del i det samlade resultatet för föreningen.

– Det är av yttersta vikt att butiken återtar sin omsättning och marknadsandel i Oskarshamn för att långsiktigt skapa ekonomisk styrka för föreningen.

De butiker som har haft störst tillväxt är, Målilla, Alsterbro och Blomstermåla.

I år avslöjar inte Coop Oskarshamn med omnejd de enskilda butikernas försäljningssiffror, som skett tidigare.

Varför?

– Av konkurrensskäl så har vi valt att inte ta med dem, säger Niclas Johansson.

Annons

De investeringar som gjorts på Coop Flanaden handlar om cirka 75 miljoner kronor. I övrigt har elva butiker gjorts om till formatet Coop. Det har kostat 2,7 miljoner kronor.

Det är bara butikerna i Vimmerby och Virserum som inte genomfört det. Där krävs lite större investeringar i butikerna, men beräknas vara genomfört under 2019.

– Nu har vi ett butiksbestånd på en bra nivå, som alla flaggar under det gemensamma varumärket Coop vilket känns riktigt bra, säger Niclas Johansson.

Blir det några investeringar under 2019?

– Det kommande året kommer investeringarna ligga på en normal nivå igen. Ett fortsatt fokus på utveckling av vår IT struktur samt att färdigställa de två sista formatomställningarna är det som ligger i planen, säger Niclas Johansson.

Hur går det i förhandlingarna med KF Göta?

– Turerna kring ett samgående med KF Göta pågår enligt den ordinarie beslutsgången och förväntas tas ställning till i slutet av våren, säger Niclas Johansson.

Coop-föreningarna har ett system med poäng för medlemmarna som handlar där. Vi årsskiftet hade föreningen en poängskuld till sina medlemmar på 3,8 miljoner kronor. Avsättningar har gjorts för det.

Det vanligaste sättet att lösa in poängen är genom värdecheckar. Totalt i landet har Coops medlemmar löst in poäng värda 430 miljoner kronor. 367 miljoner av dessa löstes in som värdecheckar i butikerna.

Totalt har Coop 3,5 miljoner medlemmar runt om i landet. 32 259 återfinns i Coop Oskarshamn som ökade med cirka 500 medlemmar förra året.

Torsten StrömbergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons