Annons

"En fullständigt vansinnig kurs"

Den alkoholpåverkade ansvarige styrmannen sysslade med kontorsarbete och ingen annan hade utkik när Makassar Highway med 14 knops hastighet gick på grund.
"Fullständigt vansinnigt", säger åklagaren om fartygets position.
Men bogseringen av det skadade fraktfartyget till Oskarshamn gick bra, enligt Kustbevakningen.
Olycka • Publicerad 2 augusti 2018
Foto: DANIEL SVENSSON

– De var så pass nära land att det hade för vem som helst med ett så här stort fartyg varit fullständigt vansinnigt att ens vara i närheten av det här grundet. Den kurs som fartyget tog var definitivt käpprätt åt skogen, säger åklagaren Thomas Hagman som lett förundersökningen.

Styrmannen har fått ett strafföreläggande på 3 000 kronor för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Han ska också betala 800 kronor till Brottsofferfonden.

Annons

TT: Känner du dig bekväm med det beslutet?

– Jag är nöjd med att överstyrmannen får den här påföljden och att hans döms för detta. Jag tror att det är precis det han skulle få i svensk domstol, säger Thomas Hagman.

Han konstaterar att den moderna tekniken på dagens fartyg lett till ett annat sätt att köra båt. Att den dömde styrmannen jobbade med lönelistor och förlitade sig på tekniken är faktorer som hade vägts in vid en rättegång, menar han.

Hade Makassar Highway varit svenskregistrerat hade nolltolerans mot alkohol rått ombord, enligt Pia Berglund, vice vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart. Nu hade ansvarig styrman 0,38 promille alkohol i blodet och rutinen ombord har varit att personalen fått köpa en flaska sprit eller 24 starköl av kaptenen varje vecka.

– Det tycker jag låter helt oseriöst, säger Pia Berglund.

Många rederier har på egen hand infört alkoholförbud, däremot finns det inga internationella regler som föreskriver det för den här typen av fartyg.

Pia Berglund reagerar också på uppgifterna om att kaptenen beordrat att fartyget skulle gå nära land för att få internettäckning.

– Det är dåligt ledarskap rakt igenom, om det stämmer. Det är ingenting som något rederi önskar se.

Det har visat sig att fartygets så kallade svarta låda (VDR) var ur funktion. Enligt regelverket borde fartyget därmed inte ha fått ge sig ut på sjön, enligt Pekka Pirrainen, tillsynssamordnare på Transportstyrelsen.

Han anser att det som skulle till för att förhindra den här typen av grundstötningar är ett heltäckande övervakningssystem över farvattnen längs den svenska kusten. Då hade man upptäckt att fartyget var på fel kurs och kontaktat fartyget, kanske till och med åkt dit med helikopter.

Annons

Hos Kustbevakningen pågår en utredning som kan leda till att rederiet får betala en vattenföroreningsavgift. På grund av oljeutsläppets storlek, uppskattningsvis 14 000 liter olja, har Kustbevakningen också gjort en anmälan om misstänkt miljöbrott. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljömål har inlett en förundersökning.

Men bogseringen av det skadade fraktfartyget till Oskarshamn gick bra. Enligt Patrik Lindén på Kustbevakningen har inga utsläpp gjorts i hamnen.

Fartyget har 1 400 nyproducerade bilar och mer än 300 000 liter olja ombord. Hur länge det kommer att ligga i Oskarshamn kan han inte svara på.

Mycket av den olja som tidigare läckt ut från fartyget har kunnat samlas upp av Kustbevakningen, men enligt räddningstjänstens uppskattning har olja sköljts upp på mellan 30 och 50 öar, kobbar och skär i Tjusts skärgård, där saneringsarbetet fortsätter.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons