Så många har klagat på trängsel: ”Hårt tryck”
83 klagomål på trängsel har kommit in till Mörbylånga kommun mellan den 1 juli då kommunen tog över tillsynen och den 16 augusti. Det berättar livsmedelsinspektör Katarina Proos Vedin som är en i den utökade styrka som arbetat med trängselkontroller i sommar.
Något som gjort att kommunen istället halkat efter vad gäller miljöinspektioner. Intäkterna från miljötillsynen sjunker därmed och påverkar samhällsbyggnadsnämndens resultat negativt.
Räknat från valborg har kommunen totalt haft 163 tillsynsärenden gällande trängsel, enligt samhällsbyggnadschef Daniel Jonsson.
– Många har handlat om samma ställen. Det har varit hårt tryck. Men vi har haft en bra dialog med verksamheterna och vi har inte behövt ta till förelägganden eller viten, säger han.
Klagomålen gäller trängsel i köer till serveringar och butiker. Även att det varit trångt i butiker eller på allmänna platser som hamnområdet i Färjestaden, i Ölands köpstad eller på vissa badstränder.
Miljöförvaltningen ansvarar egentligen bara för tillsynen av serveringsställen men har ändå kontaktat butiker efter klagomål och gett tips och råd, berättar Katarina Proos Vedin.
Mörbylånga kommun har fått in 34 anmälningar om trängsel på serveringsställen under sommaren.
– Trots åtgärder av serveringsställen och vår tillsyn har trängsel uppstått på olika platser. Som vi ser det beror det till stor del på att gäster och besökare inte hörsammar riktlinjer och rekommendationer från nationella myndigheter, menar hon.
Lagstiftningen mot trängsel i pandemin gäller åtminstone året ut, enligt Daniel Jonsson.
Nyligen beslutade också Mörbylånga kommun att sluta mäta strandträngsel med wifi-sensorer som uppskattat besöksantal genom att mäta mobiltrafik på några badplatser i sommar.