Högt betyg till lärarutbildning
Verksamhetsintegrerad grundlärarutbildning startades som ett projekt 2013 vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Fyra kommuner har deltagit som samarbetskommuner. Det är Kalmar, Mörbylånga, Mönsterås och Nybro.
– Det är totalt 15 lärosäten i landet som har haft liknande projekt. Vårt projekt som är knutet till Linnéuniversitetet, Campus Kalmar beskrivs som en föredömlig modell. Detta enligt Universitetsämbetet som utvärderat försöksverksamheten med övningsskolor, säger Katarina Herrlin, Linnéuniversitetet.
Från hösten 2020 permanentas denna verksamhetsintegrering vid universitetets lärarprogram för fritidshem samt grundskolans årskurs 1-3 och 4-6. De lärarprogrammen blir unika i landet med sin höga andel praktik.
– VFI som det kallas innebär att studenterna får en mer verksamhetsbaserad utbildning. De har regelbunden kontakt med de 4 skolor som de sedan ska ha sin praktik på, säger Ulla Karin Nordänger, Linnéuniversitetet.
På de skolor som är med i projektet finns lärare som fungerar som kontakter mellan universitetet och skolorna.
– Eftersom studenterna är ute hos oss på skolorna två dagar varannan vecka under sin lärarutbildning så byggs det upp en social kontakt och ett utbyte. De är bättre förberedda när de kommer ut på praktik hos oss sedan, säger Camilla Lindström, lärare på Glömmingeskolan.
Ulrika Sköld som arbetar som lärare på Färjestadens skola, förklarar att samarbetet med studenterna och universitetet även lyfter de lärare som arbetar på skolan.
– Vi får ta del av de senaste rönen och så. Det är bra att vi som arbetar i yrket får en närmare kontakt med den akademiska världen och det som lärs ut nu när det gäller läraryrket.
Mattias Pettersson säger att de som lärare får möjlighet att reflektera över sina metoder.
– Det är bra. Dessutom är det bra för studenterna som redan fått kontakt med oss och bra kännedom om skolan innan de ska ut på praktik.
Sofie Westerlind på Färjestadens skola säger att det är även ett bra sätt för studenterna att tidigt se om yrket passar dem.
– Lärarutbildningen fick lite kritik tidigare och den här metoden med verksamhetsintegrerad utbildning har visat att det inte bara är den praktiska utbildningen och erfarenheten som förbättras utan även den teoretiska. Nu har studenterna kontinuerligt med sig erfarenheter utifrån verkligheten med sig in på de teoretiska lektionerna, säger Katarina Herrlin.