Annons

Guldfågeln välkomnar förslag om ursprungsmärkning

Regeringen har föreslagit att restauranger och storkök ska ha obligatorisk ursprungsmärkning av kött. Det välkomnas av branschorganisationen Svensk fågel.
Mörbylånga • Publicerad 13 juni 2018 • Uppdaterad 15 juni 2018
Även restauranger kan behöva ursprungsmärka kött i framtiden.
Även restauranger kan behöva ursprungsmärka kött i framtiden.Foto: Tommy Svensson

Regeringen har försökt få restauranger att frivilligt införa ursprungsmärkning av kött, men det har inte lyckats. Regeringens ställningstagande innebär att Livsmedelsverket nu får i uppdrag att undersöka hur man kan införa en obligatorisk ursprungsmärkning.

Det finns sedan några år krav på ursprungsmärkning av färskt kött i butiker. Men kravet är inte heltäckande. Exempelvis inte för fågel, gris och får som värmebehandlats, rimmats, panerats eller kryddats/marinerats.

Egen branschmärkning

Annons

Svensk fågel har därför tagit fram ”Gula Pippin”, som genom sin symbol visar att kyckling- och annat fågelkött är uppfött och slaktat i Sverige.

Sverige importerar stora volymer kyckling från länder som Thailand, Nederländerna och Lettland. I de länderna är antibiotikabehandling av djuren mer vanligt än i Sverige. Sverige är dessutom relativt unikt i världen med att vara salmonellafritt.

Svensk fågels vd Maria Donis är positiv till lagförslaget.

– Vi i den svenska kycklingbranschen har länge drivit på frågan om att höja kvaliteten på kyckling i skolor, sjukhus och på krogen. Att få en obligatorisk ursprungs-och kvalitetsmärkning vore väldigt positivt för våra svenska bönder och inte minst för restauranggästerna, säger hon i ett pressuttalande.

Hon föreslår också att kroggäster tar för vana att fråga varifrån maten kommer när de äter på krogen, lunchrestaurangen eller gatukök.

”Vi är mycket positiva”

Peter Andersson, vd på Guldfågeln i Mörbylånga välkomnar också förslaget.

– Vi är mycket positiva. Vi märker alla våra produkter både med den gula pippin, med vårt eget Guldfågelmärke och att det står ”svensk kyckling”.

– Märkningen fungerar väldigt bra i dagligvaruhandeln och vi vet från kundundersökningar att de svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att veta var kycklingen kommer ifrån. Marknadsandelen för svensk kyckling i dagligvaruhandeln är också mycket högre än i restaurangbranschen.

Han tror att ett märkningskrav kan ge marknadsandelar för svensk kyckling även inom restaurangbranschen.

– Definitivt. Men det är också viktigt att ett sådant krav också följs upp, säger Peter Andersson.

Sofia HedmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons